tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post5256067320816147487..comments2024-03-29T08:36:26.953+01:00Comments on Pluraword: Om inte om funnitsplurawordhttp://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-85643347571595318242011-04-26T22:55:31.250+02:002011-04-26T22:55:31.250+02:00Helena, det var just det jag försöket säga. Om for...Helena, det var just det jag försöket säga. Om forskningen på lärosätensa ska ha någon som helst relvans måste dessa ha kontakt med verkligheten.<br /><br />Jag tar min gamla "bransch" till hjälp. <br /><br />Professorerna i byggnadsteknik och byggstatik bedrev vid sidan av sin forskning praktisk konsultverksamhet. På det viset hade de en naturlig koppling till de forskningsresultat de kom fram till med att konstruktionerna eller byggtekniken fungerade i praktiken.<br /><br />Det är just det synsättet jag vill komma åt även i skolans värld.plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-2046416452839309362011-04-21T14:21:48.830+02:002011-04-21T14:21:48.830+02:00Plura, det är i alla fall en jäkla skillnad på for...Plura, det är i alla fall en jäkla skillnad på forskare som sitter på sina institutioner och tänker ut metoder och sedan lutar sig ner från sina höga hästar för att tala om hur vi lärare ska sköta våra jobb och lärare som själva forskar och samtidigt finns kvar i skolans värld. Forskning får inte vara för preciserad och utilitaristisk. Det är bara att bita sig själv i svansen.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.com