tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post5367780017596219620..comments2024-03-29T13:52:50.332+01:00Comments on Pluraword: Sextiotals svängplurawordhttp://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-83984121055652808462011-04-03T17:03:36.701+02:002011-04-03T17:03:36.701+02:00Jag tror inte att någon tror att det fria skolvale...Jag tror inte att någon tror att det fria skolvalet ensamt ansvarar för segregeringen, men precis som Juholt skriver finns det mycket starka tecken på att skolvalet leder till ökad segregering och sjunkande resultat:<br /><br />http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/03/25/avhandling-skolval-segregerar-skolan-mer-boendet<br /><br />http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2010/12/08/forskare-skolval-ligger-bakom-pisa-tapp<br /><br />Visst var det värre "sorteringsskola" tidigare, men alla som har någon som helst insyn i hur skolorna gör sina urval av elever (både friskolor och kommunala) när de har kö vet att begreppet inte alls är irrelevant i dag heller... Dessutom har vi en sortering som sker på mer informell och social grund; det hänger ju på föräldrarna om det sker ett val eller inte.<br /><br />När det gäller "katederundervisningen", eller rättare sagt fokus på "utantillkunskaper", så stämmer det förstås att Skollagen och Läroplanen i stora delar talar emot detta, men samtidigt så styr det allt starkare fokuset på nationella prov och andra krav på att läraren ska kunna presentera "bevis" för att bedömningen av elevernas kunskaper och färdigheter stämmer mot detta.Christerhttp://christermagister.wordpress.com/noreply@blogger.com