tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post5735742859529649258..comments2024-03-28T07:51:17.235+01:00Comments on Pluraword: Planekonomi prövad och befunnen odugligplurawordhttp://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-68843831715479441452014-09-01T14:29:29.870+02:002014-09-01T14:29:29.870+02:00Frihet!
Jo, jag glömde säga att frihet är det hon...Frihet!<br /><br />Jo, jag glömde säga att frihet är det honnörsord som kan användas för att sälja nämnda samhällsomvandlingsprocess.<br /><br />Men för att människor ska få frihet behöver de kunskap. Och en kunskap som går att sälja bra på markanden är teknisk kunskap. Utan teknisk kunskap och en utveckling av denna antas hela den ekonomiska tillväxten avta. utan ekonomisk tillväxt går vi snabbt tillbaka till 1800-talet eller om det var medeltiden. Så frihet, kunskap och tillväxt är väl bra slogans som vilken väljare som helst kan köpa, om väljaren har kapital förstås.<br /><br />Friheten kan vara gemensam - en gemensam välfärd i frihet. Men bara lite gemensam för om vi blir mycket gemensamma blir vi ett kollektiv. Och kollektivet förtrycker individens frihet. <br /><br />Men så var det där med nationen. Ett antsändigt politskt parti måste nämna nationen - för ett riskdagsval sker inom en nations medborgerliga gränser. Men nationen ska vara lagom fri - ingen tror väl nu att det finns en autonom demokrati som endast verkar inom en nationalstats gränser. Allra minst ekonomer tror på denna demokratiska autonomi.<br /><br />Så för att människorna ska känna sig fria så måste de också veta att de ingår i olika gemenskaper. Eller som Carl Bild sa, först är jag hallänning, sedan svensk och sedan Europé. <br /><br />Men vissa är mer européer än andra. Jan Björklund framhåller t.ex. att "ensam är inte stark" och att Sverige därför som nation skulle vara med både i en EMU-gemenskap och i en Nato-gemenskap.<br /><br />Men trots alla gemenskaper så är grundbulten i detta samhälle ändå individen. Och för att individen ska vara just individ passar en ekonomisk vetenskap, som har utvecklat den rationella valhandlingsteorin som en grundpelare, utmärkt som ett gemensam samhällelig religion. <br /><br />Och vem kan ifrågasätta en religion om det är denna religion som anses vara grunden i allt? <br /><br /><br />Pär Engströmnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-45185314181154729232014-09-01T13:57:38.194+02:002014-09-01T13:57:38.194+02:00Man skulle kunna tro att politik några veckor före...Man skulle kunna tro att politik några veckor före valet skulle handla om framtiden.<br /><br />En framtid som enligt vissa forskare, t.ex. McAffe, innebär att om 20 år kommer ca hälften av dagens arbetstillfällen i USA, Sverige etc. att vara borta. För Sverige rör det sig om 2,5 miljoner arbetstillfällen som bortrationaliseras på grund av den tekniska utvecklingen, datorisering och effektivisering av arbeten.<br /><br />Poängen i denna samhällsomvandlig är dels att människan bortrationaliserar sig själv som arbetskraft, dels att alla politiska partier möter detta med att "skapa nya jobb" är det viktigaste för hela vår samhällsutveckling.<br /><br />Men dessa nya jobb lever inom samma ekonomiska ramar som de gamla bortrationaliserade jobben och kommer även de att riskera en bortrationalisering.<br /><br />Men denna rationalitet har ju fungerat bra tidigare så varför ändra på ett vinnande koncept! Det gäller bara att sälja denna rationalitet till väljarna så att de inte ser koplingen mellan arbete och kapital.<br /><br />Pär Engströmnoreply@blogger.com