tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post8481359480132043723..comments2024-03-28T07:51:17.235+01:00Comments on Pluraword: Falsk matematikplurawordhttp://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-9750957932061600772011-12-15T23:51:05.892+01:002011-12-15T23:51:05.892+01:00Helena, vad bra! Då är vi överens.
Tänk om alla ...Helena, vad bra! Då är vi överens. <br /><br />Tänk om alla skulle börja mäta sig efter dessa kvalitetskriterier istället för massa annat manbo - jambo;)<br /><br />Då kanske vi skulle kunna få en vettig diskussion var kvalitetsförbättringarna fanns någonstans fri från tyckande och tro.plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-25001030508215280782011-12-13T22:34:44.437+01:002011-12-13T22:34:44.437+01:00Plura, hela läroplanen är en enda räcka kvalitetsk...Plura, hela läroplanen är en enda räcka kvalitetskriterier.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-11460986068352409632011-12-10T01:34:46.557+01:002011-12-10T01:34:46.557+01:00Helena, visst ska huvudmannen hantera sin nivå. Me...Helena, visst ska huvudmannen hantera sin nivå. Men säg inte att därmed är paradiset på enhetsnivån. Hur många rektorer vet hur det ser ut med kunskapresultat i alla ämnen under terminerna för att styra rätt?<br /><br />Ska jag vara fräck, vilka kvalitetskriter har skolan nog av? Inga skulle jag säga. De andar du räknar upp är vi överens om.plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-15650782212150084432011-12-09T21:46:23.999+01:002011-12-09T21:46:23.999+01:00Finns ingen mening med att en lärare ska kunna det...Finns ingen mening med att en lärare ska kunna det, Plura. Huvudmannen får hantera huvudmannanivå. Läraren hanterar sina egna elever. <br /><br />Kvalitetskriterier har vi verkligen nog av som det är. Det vi inte har nog av är kunskaper, färdigheter, likvärdighet, trygghet, trivsel och elevinflytande.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-86116389768594132011-12-09T08:48:53.837+01:002011-12-09T08:48:53.837+01:00Helena, där är vi överens. Men det ena utesluter ...Helena, där är vi överens. Men det ena utesluter inte det andra. Första platsen på Skolinspektionens tillsyn är avsaknade av avstämning av kunskapsmålen. Läraren vet säkert enskild elevs kunskapsresultat men definitivt inte på klass-, arbetslags-, skol- och huvudmannanivån i alla ämnen.<br /><br />Ska du ha en kvalitetsdriven utveckling av skolan måste du ha kända kriterier från staten eller dess myndigheter för hur denna kvalitet ska mätas. Då duger det inte med hemmasnickrade sådana som det finns allt för mycket av.plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-57954068503696001432011-12-09T00:03:00.538+01:002011-12-09T00:03:00.538+01:00No argument from me, när det gäller uppföljning oc...No argument from me, när det gäller uppföljning och kvalitetskriterier. Men det som framför allt ska följas upp är att varje elev har möjlighet att lära sig det han eller hon har rätt till. För det krävs en systematisk kontroll av kunskapsresultaten.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.com