tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post4196506185827133599..comments2024-03-28T07:51:17.235+01:00Comments on Pluraword: Pedagogiskt förvaltningsledarskapplurawordhttp://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-32132492735831570132011-05-06T13:40:11.181+02:002011-05-06T13:40:11.181+02:00Jan, visst. Visionsstyrning kan ju liknas vid över...Jan, visst. Visionsstyrning kan ju liknas vid övergripande målstyrning vart ska vi rikta in verksamheten. Inom denna inriktning ligger sedan den traditionella målstryningen som är delar av de övergripande målen på grund av hur olika arbetslags pedagogiska verklighet ser ut.plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-60112572879251252672011-05-06T09:48:27.051+02:002011-05-06T09:48:27.051+02:00Nu börjar diskussionen om lärares arbetsvillkor/ar...Nu börjar diskussionen om lärares arbetsvillkor/arbetstider hos mig tippa över mot målstyrning och organisation av skolan. Jag hävdar att framgångsrika företag har mer visionsstyrning än utpräglad målstyrning. En viktig del i framgången ligger i att skapa ett samarbete mellan ledning och medarbetare kring vision och mål så att målkonflikter hanteras smidigt och ledningen får bra återmatning av de som sitter med kompetensen. Visionstyrning tycker jag mycket handlar om ett pedagogiskt lyssnande ledarskap på alla nivåer.<br /><br />Besök gärna: http://janlenander.wordpress.com/2011/05/02/sluta-diskutera-larares-arbetstider/Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-86255430119918829942011-05-05T14:00:16.283+02:002011-05-05T14:00:16.283+02:00Det finns en risk att du här talar emot dina tanka...Det finns en risk att du här talar emot dina tankar om att HUR stannar innanför skolporten. Det är dock så att lönesättning av olika lärarkategorier och vilken typ av resultat de uppnår har en starkt pedagogisk effekt på hur lärare uppträder. Där har alltså även SKL ett pedagogiskt ledarskap som de hittills använt för att tona ned vikten av kunskap.Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.com