tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post4516552730658040765..comments2024-03-28T07:51:17.235+01:00Comments on Pluraword: Klass 9A - myt eller verklighetplurawordhttp://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-62458850158748773022011-02-21T19:37:20.503+01:002011-02-21T19:37:20.503+01:00Fler systemfel hittar du här;
RSA Animate - Chang...Fler systemfel hittar du här;<br /><br />RSA Animate - Changing Education Paradigms<br />> http://comment.rsablogs.org.uk/videos/<br />><br />> RSA Animate - Drive: The surprising truth about what motivates us<br />> http://comment.rsablogs.org.uk/2010/04/08/rsa-animate-drive/<br /><br />Men det intressanta är att politiker i stort sett hela västvärlden tror att allt i skolan blir bättre med hjälp av påtvingade regelverk och utökad administration. Eller legitimation. I USA har det snabbt visat sig att "the fittest will survive", dvs skolor som snabbt ställer om sin undervisning så eleverna blir trimmade på att klara just den typen av prov som myndigheterna testar med - anses vara bra.<br />Men livet ser inte ut så - man måste ha bra grunder och en bra problemlösningsförmågaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-85026225794324111382011-02-19T16:26:03.633+01:002011-02-19T16:26:03.633+01:00Kanske är det här systemfelet ligger?
http://www....Kanske är det här systemfelet ligger?<br /><br />http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.htmlLarshttp://tanketurbulens.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-56705499206008013622011-02-15T09:29:31.562+01:002011-02-15T09:29:31.562+01:00Obegripligt att så många tror att det är frågan om...Obegripligt att så många tror att det är frågan om "pedagogiska tricks" eller att det som sker i skolan är skilt från samhället.<br /><br />Skolan speglar samhället. Förstår inte ungdomar varför de ska gå i skolan så förstår de inte heller sin framtida roll i samhället. Detta är inget som uppstår i skolan. Om ni undrar över motivation så studera A. S. Neill's Summerhill School.<br /><br />Ofta refereras det till PISA eller liknande undersökningar. Lika ofta saluförs "slutsatser" som är felaktiga. Som mest visar att megafonen inte har läst undersökningarna - bara läst om dem.<br /><br />Att det är systemfel i skolan är helt klart sedan länge - visa mig det/den parti/politiker som vill göra något åt det. Från grunden. Money talks.<br /><br />Läs Läraren i det postmoderna samhället av Andy Hargreaves så hittar du en mängd internationella undersökningar som entydigt visar att alla de yttre, kontrollbaserade metoder som är på tapeten nu i den svenska skoldebatten är rätt meningslösa...<br /><br />Vi har själva skapat ett fängelse för 16 - 18-åringar när vi införde detta "frivilliga/obligatoriska" gymnasium och tog bort lärlingar, yrkesskolor, enkla jobb.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-64956620465872494072011-02-13T00:54:47.662+01:002011-02-13T00:54:47.662+01:00Det viktiga är kanske att lärarna ingår i systemet...Det viktiga är kanske att lärarna ingår i systemet. Om det är fel i systemet, så kanske det även är några "fel" hos lärarna eller en del lärare eller flertalet lärare, vem vet. Då måste man kunna tala om hur lärarna kan lyckas bättre i det här felande systemet. Det behöver inte betyda att det bara är fel på lärarna.<br /><br />Och det är väl det producenten för 9A, liksom Stavros och Gunilla missat. Vi har ett skolsystem som inte lyckas fånga, motivera och utbilda våra barn och unga tillräckligt bra, speciellt inte killarna tydligen (eller om det är lärarna som felbehandlar och felbedömer killarna :-)). Stavros talar faktiskt om att varje skola har sitt eget superteam av lärare.<br /><br />Vi kanske måste våga diskutera vad lärare kan göra bättre givet de förutsättningar som är i dag. Och vad de skulle kunna åstadkomma med bättre förutsättningar. Istället för att tycka den diskussionen är ointressant eller irrelevant för att det är minsann hela skolsystemet som behöver förändras.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-76862911158975495222011-02-12T19:58:25.803+01:002011-02-12T19:58:25.803+01:00Visst är det kul när favoritkrönikören formulerar ...Visst är det kul när favoritkrönikören formulerar det man själv tänker! Nu saknar jag Svenskan och muttrar över hålen i deras nätupplaga...Matshttp://lumaol.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-15909501091325459292011-02-12T15:39:22.256+01:002011-02-12T15:39:22.256+01:00Plura, jag läste också Karin Thunberg, och jag gjo...Plura, jag läste också Karin Thunberg, och jag gjorde det med stor uppskattning. Jag läser förstås alltid henne med stor uppskattning så inget konstigt med det. Det är aldrig någon poäng med att skuldbelägga en yrkeskår. Finns det problem med kåren handlar det alltid om strukturella problem. Problem på individnivå är en annan sak. Men dem kan man inte lösa i samhällsdebatten utan dem får man hantera kollegium för kollegium.Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-34229677384151898142011-02-12T14:11:27.786+01:002011-02-12T14:11:27.786+01:00It's not money, it's attitude.
Så formul...It's not money, it's attitude. <br /><br />Så formulerade en klok elev den övergripande problembilden, och jag håller med eleven (vi pratar alltid engelska på lektionerna, därför formuleras klokskaper på engelska på mina lektioner). Oavsett skolans finansiella möjligheter, styrdokuemt, lagar och förordningar så förblir problemen så länge som attityden förblir. <br /><br />Vi behöver kollektivt ändra attityd till vårt uppdrag.Morricahttp://curiousheathen.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-66880656291936831932011-02-12T13:55:35.339+01:002011-02-12T13:55:35.339+01:00Jag tror du överbetonar organisationsaspekten! Om ...Jag tror du överbetonar organisationsaspekten! Om vi bara haft de rätta styrdokumenten, de rätta politikerna, de rätta tjänstemännen och de rätta ansvarsfördelningarna och kontrollfunktionerna... Då skulle allt lösa sig!!!!<br /><br />Jag ser det mer som en innehållsfråga och vill betona skolans motsägelsefulla uppdrag. Hur får vi barn att acceptera något som många upplever som 17 år av meningslös fångenskap? Här har vi målstyrningens inte så vackra baksida!Matshttp://lumaol.wordpress.comnoreply@blogger.com