tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post7368852520831540448..comments2024-03-29T13:52:50.332+01:00Comments on Pluraword: Skolsystemet - inte anpassat för hjärnanplurawordhttp://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-16352653056088656062017-12-24T09:20:40.201+01:002017-12-24T09:20:40.201+01:00Så kan man se på naturvetenskapen i ett postmodern...Så kan man se på naturvetenskapen i ett postmodernistiskt perspektiv. Det är ju precis det som givit skolan de resultat de har idag. I alla ämnen finns en kärna av fakta att hålla sig till.<br /><br />Där till är det ovedersägligt att ingen föds med talang utan excellens skapas genom målmedveten övning. Inte naiv övning som repetition är, ger bara ett lärande att hamna på E-nivå i dagens betygssystem. Godtagbart men inte mer. plurawordhttps://www.blogger.com/profile/02969711095102236390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664060154909761659.post-55812241789467734032017-12-23T17:56:02.621+01:002017-12-23T17:56:02.621+01:00Martin Ingvar... Han tar sina kunskaper om hjärnan...Martin Ingvar... Han tar sina kunskaper om hjärnan och använder dem för att säga vad alla skolreformister vill höra: Hjärnan kan inte ta in för mycket intryck ger slutsatsen att det ska vara ordning och reda i klassrummet (duh!). Repetition förstärker synapserna i hjärnan = barn behöver repetera mycket, dvs ges läxor. <br /><br />Men det finns tex hjärnforskning som visar att barn lär sig bäst om någon de älskar sitter precis bredvid dem. Såklart föreslår inte Martin Ingvar att föräldrar eller syskon sitter i bänken bredvid i skolan (orimligt) eller att man lär sig bättre hemma (ohippt). <br /><br />Sanningen är att med hjärnforskning kan man stödja precis vilken pedagogik man önskar. Vem som helst kan plocka ut russinen som stödjer just deras filosofi.Jens Peterhttps://www.blogger.com/profile/13637358552888269515noreply@blogger.com