..och hela vägen!
Är en liten devis jag brukar använda när jag beskriver det här med kvalitet. Kvalitet är inget annat än att uppfylla ställda krav från kunder. För att lyckas med att leverera rätt kvalitet på en vara eller tjänst är det viktigt att allt samverkar från behovet till leveransen. Redan fel i första ledet i marknaden leder till att man halkar in i felträsket. Ett felträsk som eskalerar i storlek ju närmare man kommer leveransen.
Vad är nu detta för beskrivning, ju en beskrivning över hur man kan välja rätt väg och styr mot mål genom hela arbetsflödet. Det som kallas processer.
Låt mig åter ta hjälp av ISO 9000 och SIQ-modellen.
Enligt ISO 9000 står
processinriktining för:
Ett önskat resultat uppnås mer effektivit när aktiviteter och tillhörande resurser hanteras som en process.
SIQ-modell beskriver det som en
processorientering med innebörden:
Organisationens verksamhet skall ses som processer som skapar värde för kunderna. Processorientering stimulerar till att analysera och förbättra arbetsflöden och arbetsorgansiationen och lägger grunden för kundorienterad verksamhetsutveckling.
Mot bakgrund av detta är det intressant att fundera över hur förskolans och skolans undervisning ser ut. Speciellt utifrån begreppet kunder i SIQ-modellens definition. Är det bara barnen och eleverna eller är det samhället i form av regering och riksdag? Vilket spelar kanske inte så stor roll. Sätt in något av orden i förförra meningen istället för kunderna blir det en spännande tolkning.
I tidigare blogginlägg, kring styrprinciperna och grundläggande värderingar, har jag beskrivit dessa utifrån en mognadstrappa. Gör vi liknande för processer finns det på lägsta trappsteget en organisation som kännetecknas av
funktion/moment frikopplade från varandra. Nästa trappsteg har dessa integrerats omvandlats till det vi känner igen som
löpande band. Att saker kommer till i väl valda sekvenser med hög fragmentisering. Tredje trappsteget i mognadstrappen kännetecknas av
flöden där det primära är att korta tiden i arbetesflödena och minska tidstjuvarna. På den högsta trappsteget är det en fullt utvecklad verksamhet som bygger på
affärsprocess orientering. Översätt detta till skolans värld skulle det kunna vara så att skolan organiserades utefter tänket i de skolformsvisa läroplanerna.
Det här är en av de svårare sakerna för förskolan och skolan. Det ställer helt nya krav på det pedagogiska arbetet och individens medverkan för att nå resultat. För det är ju trots allt så att kunden, i detta fall barn och elever, medverkar i framdrivningen av undervisningen. Samtidigt utförs undervisningen i en kedja av händelser som ytterst styrs av ett växelspel mellan förskolläraren - barnet eller läraren - eleven.
Hur detta kommer att tillämpas i förskolan och skolan ska bli intressant att se nu när nya skollagen tilldelar förskolchefer och rektorer rollen att ansvara för den inre organisationen. Huvudmännen får vackert stanna vid skolgrinden i framtiden.
Det är spännande och se om detta leder till en förskola och skola som levererar kunskaper genom att organisera sig på ett sätt som innebär mer för pengarna. Med ett förhållningssätt hos förskollärare eller lärare att undervisa "rätt från mig" så barn och elever kan omvandla ämneskoden blir "rätt till mig".
Källor:
ISO 9000:2000, Ledningssystem för kvalitet - Principer och terminologi
SIQ-Modellen, 2010.
Skollagen SFS 2010:800
Tjänstekvalitetens hörnstenar, Studentlitteratur, 1995