Skolverket har kommit med resultatet för skolans trettonåringars
betygsresultat för
2022. En dyster läsning från föra året. Trenden fortfarande att en
av fyra elever inte när betyg i alla ämnen sedan 2015.
2021/2022 gick 124 000 elever i
årskurs 6. Det är en ökning med 3 000 elever. Fördelningen mellan könen
är en övervikt på antalet pojkar. De är till antalet 51 procent (63 400) pojkar av
populationen och flickor 49 procent (60 200). Generellt är flickorna
kunskapsresultat bättre än pojkarnas under 2022. Tittar
vi på hur många elever som får godkänt betyg (A-E) är det endast 72,4
procent. Ser vi över perioden 2015 - 2022 är det en minskning med 8,1
procentenheter. Mellan 2021 - 2022 var minskningen 1,3 procentenhet.
Tittar vi på fördelningen mellan könen, har flickor om klarat alla ämne
med minst betyget E sjunkit 1,6 procentenheter till 75,1 procent. För
pojkar sjunkit med 1 procentenhet till 69,9 procent.
Flyttar vi fokus till hur det ser ut i betygsfördelningen mellan de olika ämnena ser den ut som följande diagram:
Åter skiljer
engelskan
ut sig även detta år med betyget A+B på hela 44 procent. Därmed ligger
betyget på 3 procentenheter högre än 2021. Betyget F för
engelskan är lika sedan förra året. Nästa ämne som ändrat sig är
modersmål för betyg A+B på 31 procent 2022 och 1 procentenheter lägre än 2021. Betyget F för
modersmål är 5 procent och är 1 procentenhet högre än 2021. Betyget A+B för
Idrott och hälsa ligger på 31 procent eller lika med 2021 samt
Svenska som andra språk är oförändrat sedan förra året. Betyget F för
Idrott och hälsa är 2 procentenhet högre än förra året. För
Svenska som andra språk har en försämring på betyget F gjorts sedan 2021 med 1 procentenheter. Betyget A+B för
matematik har minskat till på 24 procent eller en minskning med 3 procentenheter sedan 2021.
Tittar vi på betyget F är den mellan 2021 - 2022 på 11 procent för
matematik och för
idrott och hälsa 8 procent.
Trenden
på resultatet är fortsatt oroväckande sedan förra året när det fortsätter att minska. Ser vi på perioden 2015 - 2022 är det ett stort tapp på hela 8,1 procentenheter. Vad är det som gör att skolan inte förmår
att lyfta kunskapsresultaten och betygen?
För övrig är frågan inte bara ett täcken på
systemfel utan lika mycket frågan om vilka pedagogiska metoder skolan
har och hur de påverkas av faktiska kunskapsresultat i de olika ämnena.
Görs genomlysningar av hur många elever som faktiskt riskerar att inte nå kunskapsmålen på varje skolenhet.
Jag har inte svar på frågan.
En ny frågeställning för betygssättningen är de nya betygskriterierna och bedömningssättet som gäller från 1 juli 2022. Hur kommer det att påverka betygssättning framgent när det är det sammantagna bedömningen som ska gälla inom betygsintervallet E - A.
Det är viktigt att resultatanalysen av
kunskaperna och betygen görs på ett enhetligt och adekvat sätt så de
pedagogiska
metoderna hjälper eleverna att få ett godkänt betyg (A-E), även om
skollagen inte har något krav på lägst betyget E. Speciellt är
signalen viktig för varje skolenhet när sexorna flyttar upp i
högstadiet. Vad behöver varje elev för att lyfta sig till minst
betyget E i alla ämnen i slutbetyget i nian. Varje skola behöver säkert
ett kollegialt sätt
att gör fortlöpande bedömningar av eleverna, minst fyra gånger under ett
läsår, bedömningar som ska vara formativa och summativt vid varje terminsslut, fram till vårterminen i årskurs 9.
Källa:
Terminsbetyg i årskurs 6, vårterminen 2022, Dnr: 2022:2041, Skolverket.