Till alla ni som läser min blogg vill jag tillönska ett inspirerande nytt år. Avslutar med ABBAs trebut till det nya året.
Väl mött 2013 till nya intressanta diskussioner och synpunkter.
den stora samhällsbevarande delen av partiet som gjort den totala idélösheten...till sin politiska ideologi.När man läser om Palme och hans iver att förändra folkhemstanken, som dog redan i början på 50-talet, gjorde han och Erlander det tillsammans för att hitta något som skulle bära paritet idémässigt. Utan att de visste det kom ATP-striden att just vara den gnista som nytände S och fick med sig väljar utan för den sociologiska kärnan, arbetarklassen.
Det går inte att lyfta bara en sak. Om det vill sig illa löser man en fråga genom att trampa helt fel i en annan.
Om man bara stirrar sig blind på en ska i taget trampar man fel. Klimatfrågan och hur toxiska ämnen påverkar miljön är viktiga.Alltså inte bara en sak.
De tre mest avgörande effekterna för en framgångsrik undervisnings strategi är tillämpande av ömsesidig undervisning, återkoppling och strukturerad undervisning. Här kommer systematiskt kvalitetsarbete väl på plats där kravet på mål- och resultatstyrning leder till en ökad måluppfyllelse.
Det tar emot, jag vet hur det tar emot, säger Martin Ingvar, men det finns ingen annan väg, och det är här lärarna har sitt främsta samhällsuppdrag. Leka fram, locka, ja milt tvinga barnen att hålla på tills dess att de får flyt i läsningen. För ett barn som inte lär sig han kan inte heller gå i skolan, det finns det forskning som visar.Spännande att det gamla tiders lärare visste gäller än idag. Det är vetenskapligt bevisat. Och mäter du t ex inte läsutvecklingen vet du inte var eleven står.
eventuella överskott i välfärdsverksamhet går tillbaka till den skola, vård och omsorg av hög kvalitet de har rätt till och gärna betalar för.En märklig glidning när nu inte retoriken håller. Vad är överskott? Vem definierar det? Samtidigt säger han:
Socialdemokratin har gett klart besked om att de, liksom LO, vill bringa ordning och reda i välfärden. Vi ställer oss på medborgarnas sida, för valfrihet och kvalitet.Man undra vad ordning och reda i välfärden är för något? Hela argumentation från Baudins sida bygger på en tro att politiker är bäst satta att välja för oss omyndiga medborgare. Det verkar inte gått upp för Baudin, LO och Socialdemokraterna att medelklassen i storstäderna oftast är välutbildade som inte köper den retoriken. Samtidigt har samhället i stort kommit längre där medborgarna inte behöver en ställföreträdare. Med ökad kunskapsnivå hos medborgarna minskar behovet av någon förtroendeval som bestämmer åt en.
Jag är inte mot valfrihet.Både han och Meidner ägnar sig eller ägnades sig åt brännvinsadvokatyr. Någon valfrihet är det inte tal om. Det är politiker och politruker i deras värld som ska bestämma. För sakargumenten i debatten om vinst blir mer och mer luddiga och urvattnade. Man skulle också kunna säga att det inte är speciellt feministiskt heller. Det är mans dominerade arbetsplatser som gärna få har vinst i välfärden. Men inte kvinnodominerade. Vad säger Kommunal om det?
Vi kan inte ha särskilda kunskapskrav för de svagpresterande eleverna. Tillhör de särskolan så finns det andra krav.
Och för betyget E krävs t ex "enkla samband" och det behöver ju inte vara helt omöjligt att uppnå, d.v.s. ett samband mellan två faktorer eller att identifiera någon orsak och någon konsekvens.
Som alltid är det lärarens skicklighet som sätter gränser. Det gäller att vara bra på att konkretisera med bilder, liknelser, metaforer, stödstrukturer och koppla analysen till elevernas egna erfarenheter och förförståelse.
En pedagog borde alltid ställa sig i elevernas skor: Vad skulle jag kunna få problem med att förstå och vilken hjälp skulle jag behöva för att förstå? Här finns det många varianter och då tänker jag inte att enda lösningen är att ordna med mer tid hos en speciallärare.
Människors behov av trygghet, frihet och oberoende måste vara utgångspunkten för framtida reformer. Kortsiktiga vinstintressen och ett växande marknadstänkande leder till en försämrad välfärd. Därför måste tydligare spelregler gälla och politiken, snarare än marknaden, leda utvecklingen.
Men när förändringsarbetet går från lagstiftning till praktiskt genomförande är det kommunpolitiker och friskoleledningar, inte ministrar, som ska spela huvudrollen.