Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

torsdag 26 maj 2022

Vedspis

 

Bilder väcker minnen och känslor. På utställningen Kära gamla hus på Tyresö Konsthall hittade jag denna bild av en gammal vedspis.

Minnet förde mig tillbaka till 1987, när jag nyligen köpt mitt landställe som jag kom att tillbringa många somrar på. I stuga jag bodde i fanns en spis som den på fotot. Den eldades mycket i genom åren, när det var kallt och regnigt. Spraket från veden som brann och den sköna värmen den spred glöms inte i första taget.

Speciellt inte först sommaren, när jag renoverad stugan. Midsommar det året var extremt kall och regnig. Elen i stugan var nedriven och enda värmekällan var en varm spis. Skönt att krypa med i sängen när sista vedträ lagts in. Men ack vad kallt det var när man vaknade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar