Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 25 november 2012

Betyg - att vara eller inte vara

Största hatobjektet i skolan är väl betygen. Idag pratar vi om elevers förmågor. Bra i sig men går det att förmedla till omgivningen. Har föräldrar förmåga att ta till sig detta något akademiska språket?

Om man ser på senaste forskningen verkar det inte helt igenom kristallklart. Den betygslösa skolan sedan 70-talet har varit bäst för killar som kommer från miljöer där det funnits något så när välutbildade föräldrar. Medan tjejer från miljöer med lågutbildade miljöer är förlorare.

Kanske är det ändå så att betygen är ett bra signalsystem för föräldrar med låg utbildningsnivå. Där har man lättare att förstå valören av ett betyg än förmågor. Vad betyder analytisk förmåga, metakognitiv förmåga, m fl. Bara orden studsar säkert om man inte har en akademisk bakgrund.

Samtidigt kan man fundera över vårt förhållningssätt till betyg. Själv tillhör jag den generation som fick betyg redan första terminen i ettan. Betyg har jag haft varje termin ända upp på gymnasiet. Därefter efter varje ämne på KTH och SU. Vet inte om jag blivit stressad eller om det var ett bra signalsystem för att börja anstränga sig inför flytten upp till nästa utbildningsnivå.

Uppenbart finns det en fördel med betyg för flickor med lågutbildade föräldrar enligt forskningen. Samtidigt som antalet syskon i familjen tycks påverkas. Bäst går det för barn med ett syskon. Därefter följt av oss ensambarn. Sämst för syskonskaror med fler än tre, enligt rapporten Familjestorlekens effekter på barns utbildning och arbetsliv, Uppsala universitet.

Det verkar inte finnas någon entydighet för det perfekta betygsystemet. Nu har vi fått ett betygsystem som är femgradigt, A - F. Där betyget F är lika med IG. En intressant företeelse. Grundskolan har hittills ansetts vara kompensatorisk och därmed inte möjligt att eleverna kan få IG. Det är ett stort avsteg i synen på skolan. Ingen elev skulle starta livet med IG i sina betyg. Nu har vi det, även om Skolinspektionen sagt att minsta målgräns är att ALLA ska ha betyget E.

Källa: Modern Psykologi nr 6 november 2012, Artikel Betyg - den svagas chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar