Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 22 december 2018

God Jul 2018

Tillit är avgörande för att våga förbättra tillvaron. När jag summerar 2018 inför julen är det mycket som förbättrats under året. På det professionella planet, att lotsa och vägleda en skola till nya vägar. Där en ingrediens är flytt till ett område som verkligen bär signum av svenskhet i förhållande till utanförskapsområdet signum. Där eleverna får se en annan miljö att vistas i under dagarna än hemmamiljön.

På det privata planet har jag utvecklat nya vägar i bildningen. Inte bara att ta till mig nya berättelser, i bokform. utan även att uppleva kultur genom vandringar. Kulturvandringarna började under hösten med det nyinvigda Nationalmuseet följt av Hallwylska museet. Vandringen detta år avslutades med Sven-Harrys museet och Jenny Nyström utställningen (bilden ovan). Vilken bredd den damen hade i sitt konstnärskap under 92 levnadsår. Allt från illustration av den tomte vi då kände till porträttmålning.

Jag vill med denna lilla exposé tillönska alla en

God Jul 2018

Jag vill avsluta med en juldikt av min morbror:

JULENS BUDSKAP - GRÖTRIM

Håll rösten klar
och stämman ren
och sjung till Herrens
lov allen.
Ty det hör julens budskap
till,
långt mer än
lutfisk, gröt
och sill.

För om din lovsång
tystnat har
är bara gröt
och lutfisk kvar,
och sillen den är
besk och salt
och sprider olust
överallt.

Så höj din röst
och sjung din sång,
låt lovsången ljuda
dagen lång,
så smakar även
maten bra
när det blir tid
att gröten ta.

Nisse Precis
   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar