Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 31 december 2018

Gott Nytt 2019

Den gamle har lagt sig ned för att dö. Samtidigt väntar vi på att det nya ska födas. Året som gått har varit ett extremt år på många sätt. Våren försvann som en avlöning. Sommaren varmast på mannaminne. En höst präglade av ännu inte avklarad regeringsbildning.

Själv har jag med skiftande intensitet och kraft uttryckt min tankar här på bloggen. Skolan har alltid en avgörande plats på bloggen. Finns det något viktigare än att ge det uppväxande släktet den förutsättningar som behövs för vuxenlivet. Där ordet har allt större betydelse genom de blixtsnabba sociala medierna. Hur viktigt är det inte med förmågan att kunna uttrycka sig med det skrivna ordet.

Ser jag på mig själv har en utveckling i ordbruket gjorts under de år jag bloggat. Vikten av ständig övning i konsten att sammansätta ord till meningar tar aldrig slut. Speciellt för en som har handikappet att ord svär när tangenterna ska formulera sig och tanken inte alltid är kristallklar utan finns i en dimma.

Men för att ord ska få makt krävs en läsare och jag hoppas att du som följt min blogg genom åren fått några goda tankar att handla efter. Löften brukar vara vanliga såhär på årets sista dag. Jag brukar vara sparsmakad med att ställa upp sådana eftersom jag känner mig själv så pass att dessa har jag aldrig fullt ut lyckats hålla. Ett löfte vågar jag nog ha inför det nya året, att fortsätta att förmedla tankar kring skolan.

Med det får jag tillönska ett

Gott Nytt 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar