Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 26 juni 2023

Ich bin ein Berliner - sextio år sedan

Idag (26/6 -23) är det sextio år sedan JFK talade i Västberlin och uttalade de bevingade orden:

"Ich bin ein Berliner"

Det blev sinnebilden för att väst och USA inte skulle vända västberlin och Västtyskland ryggen under kalla krigets dagar. Det som sedan ledde till Sovjetunionens fall och DDRs upplösning samt återföreningen av Östtyskland med Västtyskland, det nuvarande Tyskland. Muren föll i Berlin och medborgarna kan idag röra sig fritt.

Samtidigt kan man knyta ann till ledarskap via visioner. Jag skrev i min bok Tjänstekvalitetens hörnstenar om just detta. Där fyra dimensioner beskriver hur visionen kan förmedlas:

  1. ledarskapets besjälande
  2. kommunicerbart
  3. begripligt
  4. gränsöverskridande

Beskrivningen om ledarskapet och dess kommunikation skrev jag följande (s 117-118):

En viktig del av ledarskapet är kommunicerbarheten av information och budskap. Under 60-talet och de svartas kamp mot rasåtskillnad i USA, kommunicerade Martin Luther King ett svårt budskap. Hur motiverade han USAs svarta att marschera mot rasismen? Jo, med det smått klassiska talet i Washington, "I have a dream". Denna inledningsstrof fick massorna att sättas i rörelse för att förbättra villkoren för de svart i Amerika.

Med ett fåtal ord kommunicerade han ut de svartas längtan till frihet och inflytande i det amerikanska samhället. Samma knep tog president Kennedy till när han i Berlin höll talet till västberlinarna om att bryta Sovjetunionens blockad, genom att identifiera sig personligen som USAs garant för att hjälpa västtyskar och västbelinare. Han tog hjälp av sin erfarenhet från andra världskriget genom uttalandet "Ich bin ein Berliner".

Exemplen visar vikten av personligt och enkelt ledarskap för att lyckas förmedla visioner. Medarbetarna ska fås att känna sig delaktiga och vilja uppoffra sig för att utföra handlingen. Begripligheten gör att medarbetarna förstår vad som krävs för att nå målet.

Detta som en reflexion från mig, såhär på årsdagen av Kennedys berömda tal i Berlin 1963.

Källa:

Danielsson, Roger J, Tjänstekvalitetens hörnstenar (1995), Studentlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar