Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 31 december 2023

Gott Nytt År 2024

 

Svindlande händelser har utspelat sig under året 2023. Nu när året lägger sig ned för att dö och bara finns i minnenas allé är det tid att försöka ge någon bild av året som gått. Året började spännande för egen del, mycket var på gång. Sista fackboken var färdig för att möta sin publik. Lite av ett yrkestestamente blev det när jag tillsammans med min medförfattare kom med boken Skolanalysen. Åren med erfarenheter från skolans värld fick sitt uttryck för en framtida möjlighet att skapa sin egna bild av vad varje enskild skola har för förbättringsmöjligheter.

På andra plan var det mera turbulent i världen. Ryssland fortsätter sitt angrepp på Ukraina. Där det känns som Ukrainas befrielse står och stampar och påminner mycket om hur det var under första världskriget. Fronterna står stilla och endast nålstick ger resultat. Hur det kommer att se ut under 2024 vet vi inte. Den andra turbulenta och bestialiska tilltaget kom 7 oktober när Hamas gjorde sin terrorattack mot Israel. Utvecklingen har sedan blivit omfattande från Israels sida, där stora delar av Gasaremsan har ödelagts. Som alltid i militära konflikter är det den civila befolkningen som drabbas. Tyvärr ser jag inte hur den urtida konflikten kommer att lösas.

Det som är spännande dock, med avslutning av året som gått, är hur det kommer att gå med mitt nya författarskap. Att skriva fackböcker är det stringensen som ger innehållet och kunskapen. Med skrivandet i den skönlitterära genen är det en helt annan skrivkonst man måste bemästra. Att utveckla dramaturgin på ämnet man vill beröra och hur man håller läsaren fast i berättelsen ska bli spännande att se hur jag lyckats. För en ny upplevelse blir det när min tredje deckare kommer ut i tryckt form under 2024.

Med dessa rader vill jag tillönska ett

Gott Nytt År 2024   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar