Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 16 september 2012

Adligt matriarkat

Kunskaper vidgar vyn och förståelsen. Speciellt om man sätter in personer i sitt sammanhang. Humlegården var lunchrast stället för en nybakad civilingenjör på sitt första "riktiga" jobb. Den enda anställning jag haft. Lunchpromenaderna togs på det vackra Östermalm. Färden kunde ta en till posten på Englbrektsgatan. Huset mitt emot växte Olof Palme upp i. Det visste jag inte då.

Men jag kan förflytta mig i fantasin till 1930-talet och den burgna överklassens kvarter. Här har storheter som Ingemar Bergman tultat runt. Beskowska skolan vid Humlegården där två s-pampar gått: Hjalmar Branting och Olof Palme.

Uppväxte bestod av en stark farfar i form av Sven Palme och farmor Hanna, född von Born av finsk adel, och pappa Gunnar och mamma Elisabeth, född von Knieriems av balttysk adel i Lettland. Eftersom familjen ägde hela huset var det livlig trafik i farstun mellan farfar och farmor och hemmet för Olof. Kort efter att farfadern dog, dog Olofs far Gunnar när Olof bara var 10 år gammal. Familjerna styrdes sedan av det adliga matriarkatet.

Hur den brådmogna Olof klarade sig i skolan är känt. Hur mycket mobbad han för att var nörd av äldre grabbar kan man bara gissa sig till. En reflektion man kan göra är hur sedan Olof Palme kom att aktivt påverka skolans utveckling under 50- och 60-talet med genomförandet av grundskolan.

Den intressanta hållningen bland socialdemokrater med en sammanhållen skola utan elitklasser kanske har sitt ursprung i Olof Palmes egen bakgrund. Vad vet jag. Men det intressanta är att de specialbegåvade inte släppts fram under åren som varit fram tills nu är en tank värd att fundera på.

Källa: Berggren, Henrik (2010) - Underbara dagar framför oss, Norstedts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar