Träd som inte bär god frukt ska hugga ned. Bibelns ordspråk säger mycket om den debatt som förs idag. Förskolor och skolor som inte bär god frukt ska antingen hugga ned eller kraftigt beskäras. Frukten eller med andra ord resultatet är kvaliteten på verksamheten. I detta fall utbildningen.
Det som bidrar till fruktens kvalitet är den näring och fotsyntes som bildas i bladvärken och stammen, trädets kärnprocess. I förskolan och skolan är det undervisningen som är kärnprocessen.
Förskolechefers och rektorers främsta uppgift är att vara trädgårdsmästare i den pedagogiska drivbänken. Att ansa och tillföra näring så lärandet i undervisningen resulterar i den kvalitet som eftersträvas. Då måste förskolor och skolor ha en vision om var de vill befinnas sig om fyra till fem år.
Utifrån det och de skolformsvisa läroplanerna skapas konkreta och mätbara mål. Mål för hur frukten ska mogna på vägen så resultatet blir som önskat. Inte som idag där resultat blir vad det blir. Om det blir dåligt skörd är det inte omständigheterna som gjort det. Utan på att ledningen brister i sitt värv att ständigt ha kvalitet i lärandet för ögat. Offerkulturen i svensk skola är allt för utbredd. Dags att ta av offerkoftan och kavla upp ärmarna och skapa en lärandekultur.
Media SvD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar