Övertro att den rikspolitiska nivå ska lösa skolans problem är stor. Samtidigt undra man om de är pålästa vad som gäller i skollagen de själva varit med och stiftat i riksdagen. När MP nu ger sig till tolk för att det ska finnas en läs-skriv-räkna-garanti undrar man hur mycket den skulle vara värd.
När inte lärare, rektor och huvudman lyckas i sitt värv redan idag. Det finns reda idag krav på att de "åtgärdsplaner" som ska till, för de som har problem av ett eller annat slag. Problemet är att den tredje parten i detta triangeldrama - skolan - inte uppfyller det åtgärdsplanen kräver.
Så åter är det nere på lokal planet i skolan och klassrummet det brister. Då hjälper inte tjusiga garantier eller löften på det rikspolitiska planer. Dags att vakna upp.
För övrig anser jag att skolhuvudmän och rektorer ska börja följa skollagen och dess kapitel 3.
Media DN
Håller med helt och fullt, Plura. Vill till det du skriver tillägga att det inte är något framgångsrecept att harva samma saker dag ut och dag in i skolan. Alla ämnen är läsämnen och även de fyra räknesätten kan sprängas in i övriga ämnen.
SvaraRaderaHelena, håller med helt och fullt ut att dagligt harvande av samma sak är en styggelse. Lärarna måste bjuda motstånd för att det ska bli framgång i kunskaputvecklingen.
Radera