Likhetsprincipen som verkar tagit över likvärdigheten är ett gissel. Alla vi människor är olika. Både fysiskt som mentalt och intellektuellt. Därför kan aldrig en skola var lika för alla. Ser jag själv på min skolgång, som den första som gick ur grundskolan, fanns just olika nivåer i lärandet. Allmänt och särskilt. Utöver det var skolan uppdelad i olika linjer. Både teoretiskt och praktiskt.
Denna uppdelning tjänade väl för oss för drygt 45 år sedan. Det borde återinföras, men givetvis inte med hur det såg ut då. Teknik och naturvetenskap har utvecklats sedan dess. Men som grabb skulle jag nog inte stått ut att gå i samma klass som tjejerna som läste latin delen. Teknik och naturvetenskap var naturligare. Kanske vi här ser de problem som finns mellan tjejer och killar i dagens skola. Med en naturligare uppdelning utifrån intresseinriktning kanske fler killar skulle våga sig på att plugga. De är ju inte borttappade när de får sitta framför datorerna.
Något måste görs åt skolsystemet. Då är det inte i första hand betyg hit eller dit. Inte ens timplanens längd utan en ärligt uppdelning i oliks studielinjer med klara slutmål i form av examina. Examina som bär relevans mot kommande livsval vad gäller arbete eller vidare studier.
Media SvD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar