Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

onsdag 8 juni 2011

Den lärande hjärnan

Det är dags för en mer tvärvetenskaplig pedagogisk tillämpning. Pedagogiken har kommit på efterskälken eftersom man inte tagit till sig den moderna neurovetenskapliga forskningen.

En sammansmältning av kunskaper har inträffat mellan neurovetenskap, psykologi, pedagogik och informationsteknik. Där den exprimentella psykologin  och hjärnforskningen har sedan flera år tillbaka skapat forskningsområdet kognitiv neurovetenskap. Där lyser tyvärr pedagogiken med sin frånvaro. Tråkigt!!

Hade den det hade kanske mycket av den skoldabatt av negativa förtecken vi sett under våren kanske inte funnits. Bara en sådan sak som att Rwanda av alla länder skaffar en dator till varje elev är häpnadsväckande. Ett land härjat av stamkrig och etnisk rensning har lyft sig för att komma ur segregationen genom informationsteknologin. Men det högtstånde Sverige har inte råd med dator per elev för att förmedla pedagogik individanpassat. Skrämmande!!

Det är hög tid att att kommunpolitikerna lyfter näsan från ankdammen och lärosätena ägnar sig åt mer tvärvetenskap för att få en mer tidsenlig pedagogik.

Källa:
Klingberg, Torkel, Den lärande hjärnan, 2011, Natur&Kultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar