Med stigande förvåning funderar jag över hur "gamlingar" som jag och min generation förfasar sig över den digitala utvecklingen. Med någon form av universella påstående var det bättre förr. Vad som verkar glömts bort är att tekniken alltid flyttar fram lärandet och leken.
När miniräknaren kom och ersatte räknestickan. Då före spoddes katastrof i matematiskt kunnande. Så skedde inte. När man gick från miniräknare till datorer skulle kunskapen försvinna. Inte detta heller besannades.
Problemet med diskussion är att det inte är tekniken som är skadlig för människan utan tillämpningen. Datorer eller suftplattor är bara verktyg eller som jag brukar kalla dem intelligens proteser.
Tekniken sätter dock krav på ändrad tillämpning. Införs den digitala världen i verksamheten måste arbetssätten givetvis ändras. Så gäller även skolans arbetssätt. Pedagogiken måste utvecklas på ett sådan sätt att lek och lärande hör ihop.
För övrigt är det digital intåget en likvärdighets fråga. Är det bara barn till föräldrar som förstår nyttan och har råd som ska få förutsättningarna för att klara ett samhälle som är genom digitaliserat?
Media SvD
Väl skrivet och vi är överens! Ha en trevlig fredag och helg!
SvaraRaderaFredrik
Skolans användning av datorer måste hjälpa eleverna att förstå nyttan med datorer. Det betyder att IT ska ta sin avstamp i ämnena och hur dessa kommer längre mot multitasking-samhället där vi använder datorer men samtidigt som vi springer, besöker utställningar, fabriker och natur.
SvaraRaderaAlla barn möter IT som lekredskap men det är ett fåtal som hemma får hjälp att hitta nyttan med redskapet. Lek är bra men skolan har ett annat uppdrag som också måste innehålla IT.
Jo, Jan man ska inte sitta framför datorn ständigt. Viktigt med multitasking.
RaderaDock brukar jag säga att bästa sättet att lära sig program är genom att leka. Dagens program kräver ingen kunskap om programmering. Det är bara trycka på. Är man barn har man dessutom inte den fåninga rädslan vi vuxna har för att upptecka det nya.