Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 15 december 2012

Hjärngympa

Svaren på hur vi ska lyckas få upp resultatet bland dagens elever tycks bygga på gamla sanningar. Volymläsande, eller det som kallades tragglande förr i världen. Samtidigt har ju hjärnan biologiskt inte utvecklat sig nämnvärt. Därför gäller gamla sanningar. Den att du måste få ömsesidig återkoppling med en strukturerad undervisning. Precis det Hattie har som de högsta effekterna i sin undersökning.

Därför duger det inte med självstudier längre. Men det fodras mycket träning och mätning av kunskapsutveckling. Här har vi The Big 5 när det gäller förmågor och kunskapsbetygen i nya betygssystemet att luta oss emot. För det som mäts blir gjort.

Iom att hjärnan ständigt producerar nya hjärnceller är det viktig att de tränas. Det viktiga är kanske inte att träna läsande och ordförståelse eller matematik för en direkt nytta, utan för att utveckla tänkandet.

Skulle vara befriande om lärosätena började samarbeta mer med hjärnforskningen för att få pedagogiken att stämma med de senaste rönen.

Tur att man fortfarande mängdtränar ord genom att läsa. Tränar även skrivandet genom att få ur sig orden. När man sätter dem på pränt skärps tanken ytterligare. För det som är dunkelt tänk är också dunkelt skrivet.

Så fram för mer hjärngympa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar