Vittnesmålen om hur illa ställt det är med blivande lärares kunskap i didaktik och pedagogik för det yrket de valt är skrämmande. Det räcker inte med att bara ha ämneskunskap. Det förutsätts faktiskt.
Sverige tycks befinna sig där Finland befann sig för drygt 30 år sedan. En lärarkår som knappt befann sig på den nivå deras elever befinner sig. Med buller och bång halverade man antalet platser till lärarutbildningen. Kraven ökade och konkurrensen om de få studieplatserna innebar att det var bara de bästa som kom in. Statusen och kvaliteten höjdes i ett nafs.
Dags att göra samma sak i Sverige nu när vi har svart på vitt att skolan inte levererar.
Återupprätta pedagogiken som vetenskapligt ämne. Lär lärarna också vad systematiskt kvalitetarbete är i verkligheten så måluppfyllelsen dagligen ökar. Minska antalet lärosäten som får utbilda framtida lärare och därmed antalet platser. Den ändring av lärarutbildningen som gjordes för två år sedan har uppenbarligen inte lyckas. Dags att göra något åt det.
Media Sydsvenskan
Jag tror inte halvering av antalet platser skulle locka fler till skolan. Det behövs mer än detta. Det finns ingen med toppbetyg från gymnasiet som vill satsa tid och pengar på en lång utbildning och sedan komma ut till ett lågavlönat arbete med 60-timmars arbetsvecka.
SvaraRaderaVad du inte tar i beaktan är att du just nu har en brist på förskollärare i landet. Följden av det är att lönerna trissas upp för att få tag i dem.
RaderaSamma skulle inträffa för grund- och ämneslärare om det blev brist på dem.