Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

onsdag 27 januari 2016

Utmärkta skolor i Sverige 2015

Utmärkta skolor i Sverige utses varje av SIQ, Institutet för kvalitetsutveckling. År 2015 fick tre Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola. Två fick erkännande för framgångsrik verksamhetsutveckling.
De som erhållit Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2015 är alla fristående skolor och är följande:
  • Framtidskompassen i Vellinge
  • Heldagsskolan Rullen i Solna
  • Vittra Vallentuna
Det intressant är att en skola som arbetar med funktionshindrade har fått denna utmärkelse. En skola som bygger på specialpedagogik för att få med alla elever varje dag på en resa till framtiden.

Det som kännetecknar utmärkelsemodeller som skolorna utvärderats efter är de fyra frågorna:
  1. Hur gör vi för att...
  2. I vilken omfattning gör vi det?
  3. Vilket resultat leder det till (i förhållande till målvärden)?
  4. Hur gör vi för att utvärdera och förbättra det vi gör?
Modellen är en kvalitativ mätmetod som sätter fingret på HUR bra en verksamhet är på att tillämpa sina arbetssätt. Notera att metoden efterfrågar just målvärden. En intressant sak eftersom skolan är just mål- och resultatstyrd. Det är detta som är kärnan i skolan, vilka mål har vi och vad ger de för resultat.

Utöver detta fick två skolor ett erkännande för sin framgångsrika verksamhetsutveckling. En kommunal skola och en fristående skola, de är:
  • Ljud & Bild i Göteborg
  • Torpskolan i Lerum
Min erfarenhet som att varit examinator och utvärderingsledare för den nationella Utmärkelsen Svensk Kvalitet är att de verksamheter som erhåller denna typ av utmärkelser har ett ledarskap som jobbar förebyggande och systematiskt. Inte enbart med sitt ledarskap utan lika mycket medvetet arbetat med struktur och dokumenterade ledningssystem. Arbetet är målmedvetet och långsiktigt. Man arbetar med de små stegen för att nå de mål man satt upp både på inriktning av verksamheten som de förbättringsområden som finns.

Verksamheterna har fullgod strukturkvalitet, processkvalitet och resultatkvalitet. Tre saker som avgör HUR väl en skola skapar den likvärdighet som efterfrågas i skolans styrdokument och de nationella målen.

För övrigt skulle jag önska att fler skolor i Sverige anträder just denna resa mot att bli utmärkta skolor. Då skulle vi få både ett bättre kunskapsresultat som en skoldebatt fokuserad på innehåll och inte form.

Intressanta länkar:
SIQ
Framtidskompassen, Rullen, Vittra Vallentuna
Kvalitetsmagasinet

Uppdatering 15.49 2016-01-27
På förekommen anledning ska tilläggas att det är tionde året som denna utmärkelse delas ut. Uppdraget startade med att Ibrahim Baylan (S) som dåvarande skolminister i ministären Persson gav Skolverket i uppdrag att upphandla denna utmärkelse. Vinnare i den upphandlingen var SIQ som gör detta på uppdrag åt Skolverket.

4 kommentarer:

  1. Hej Roger!
    Vill bara förtydliga att erkännandet för Ljud och Bildskolan, där jag verkar, var för hela verksamheten, totalt 14 skolor, och inte enbart specifikt skolan i Göteborg. Huvudkontoret finns dock i Göteborg.
    /Håkan Stenström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det påpekandet. När man läser får man uppfattningen att det bara var Göteborgsskolan.

      Radera
  2. Jag blir lite nyfiken. Kollar du alla skolor i Sverige, eller bara de skolor som valt att vara med (skickat in papper)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur tänker du nu Unknown?

      När jag säger ordet utmärkt innebär det att de som sökt Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola har utvärderats efter en given process och kriterier. Det är inte bara att skicka in papper. Man blir nagelfaren av ett gäng examinatorer både för att bedöma kartan och genom platsbesök för att verifiera att kartan stämmer med verkligheten.

      Givetvis kan det finnas utmärkta skolor som inte söker själv utmärkelsen utan bara gör en självvärdering på sig själv. Nackdelen med det är att man inte har externa ögon som betraktar verksamheten.

      Sedan är det bara SKL, Skolverket och Skolinspektionen som kollar alla skolor men då inte utifrån i vilken grad skolorna arbetar förebyggande. I Skolinspektionens fall att skolor inte har hål i golvet och uppfyller de legala kraven. Skolverket på betygsstatistiken och SKL en mix av mätetal i Öppna jämförelsen.

      Radera