De som erhållit Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2015 är alla fristående skolor och är följande:
- Framtidskompassen i Vellinge
- Heldagsskolan Rullen i Solna
- Vittra Vallentuna
Det som kännetecknar utmärkelsemodeller som skolorna utvärderats efter är de fyra frågorna:
- Hur gör vi för att...
- I vilken omfattning gör vi det?
- Vilket resultat leder det till (i förhållande till målvärden)?
- Hur gör vi för att utvärdera och förbättra det vi gör?
Utöver detta fick två skolor ett erkännande för sin framgångsrika verksamhetsutveckling. En kommunal skola och en fristående skola, de är:
- Ljud & Bild i Göteborg
- Torpskolan i Lerum
Verksamheterna har fullgod strukturkvalitet, processkvalitet och resultatkvalitet. Tre saker som avgör HUR väl en skola skapar den likvärdighet som efterfrågas i skolans styrdokument och de nationella målen.
För övrigt skulle jag önska att fler skolor i Sverige anträder just denna resa mot att bli utmärkta skolor. Då skulle vi få både ett bättre kunskapsresultat som en skoldebatt fokuserad på innehåll och inte form.
Intressanta länkar:
SIQ
Framtidskompassen, Rullen, Vittra Vallentuna
Kvalitetsmagasinet
Uppdatering 15.49 2016-01-27
På förekommen anledning ska tilläggas att det är tionde året som denna utmärkelse delas ut. Uppdraget startade med att Ibrahim Baylan (S) som dåvarande skolminister i ministären Persson gav Skolverket i uppdrag att upphandla denna utmärkelse. Vinnare i den upphandlingen var SIQ som gör detta på uppdrag åt Skolverket.
Hej Roger!
SvaraRaderaVill bara förtydliga att erkännandet för Ljud och Bildskolan, där jag verkar, var för hela verksamheten, totalt 14 skolor, och inte enbart specifikt skolan i Göteborg. Huvudkontoret finns dock i Göteborg.
/Håkan Stenström
Tack för det påpekandet. När man läser får man uppfattningen att det bara var Göteborgsskolan.
RaderaJag blir lite nyfiken. Kollar du alla skolor i Sverige, eller bara de skolor som valt att vara med (skickat in papper)?
SvaraRaderaHur tänker du nu Unknown?
RaderaNär jag säger ordet utmärkt innebär det att de som sökt Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola har utvärderats efter en given process och kriterier. Det är inte bara att skicka in papper. Man blir nagelfaren av ett gäng examinatorer både för att bedöma kartan och genom platsbesök för att verifiera att kartan stämmer med verkligheten.
Givetvis kan det finnas utmärkta skolor som inte söker själv utmärkelsen utan bara gör en självvärdering på sig själv. Nackdelen med det är att man inte har externa ögon som betraktar verksamheten.
Sedan är det bara SKL, Skolverket och Skolinspektionen som kollar alla skolor men då inte utifrån i vilken grad skolorna arbetar förebyggande. I Skolinspektionens fall att skolor inte har hål i golvet och uppfyller de legala kraven. Skolverket på betygsstatistiken och SKL en mix av mätetal i Öppna jämförelsen.