Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

onsdag 1 februari 2012

Den lättretade ministern

JB har åter, likt gubben i lådan, gjort förhastade uttalanden. Hur vore det om han någon gång stillade sig och tog reda på fakta. Fort och fel har aldrig varit bra, speciellt inte från en minister.

Speciellt allvarligt är det när ministern uttalar sig om pedagogiska hjälpmedel och vilken pedagogisk som skolan ska ägna sig åt. Frågan är om inte det är snudd på ministerstyre. Undra om han glömt att lagrådet smiskade honom ordentligt på fingrarna inför skollagens tillblivelse? Där hade ha gjort just sådan juridiska övertramp på grundlagen och regeringsformen med att departementet skulle komma ut med föreskrifter och råd. Där fick regeringen backa innan lagen kunde läggas som en propp på riksdagens bord.

Den senast reaktionen är oförstålig. Bara för att man använder Ipad, smart-telefoner eller laptops i skolarbetet innebär det inte att allt ska kastas ut. Det är betydligt bättre att barnen lär sig att utveckla språket och formulera meningar via datorn, med inbyggd talsyntes i maskinerna, än att traggla med pennan när motoriken inte är färdig.

Barn i sex - sju års åldern har inte en fullt ut utvecklad hjärna för att klara av finmotorik. Det är först i åtta år ålder det inträffar. Om ministern lyssnat färdigt skulle ha hört att det var så lärarna i Sollentuna berättade att man inte skulle kasta ut böcker och pennor.

Det har visat sig att barn som får använda datorer har större språkutveckling än de som tragglat med pennan i år 1. När de börjar lära sig skriva med penna i år 2 går det fortare att lära sig skriva och har en större språkutveckling än de elever som enbart använt papper och penna år 1.

Dessutom blir jag störd över stofilerna i min egen ålder som tuggar om att det bara är böcker som är det rätta läsformatet. När ska min egen generation inse att det sätt vi lärde oss saker på inte nödvändigt vis är det rätta sättet. Världen har utvecklats. Skulle man följa det axiom som dessa förfäktar skulle vi aldrig börjat använt miniräknar utan fortfarande hållit på med räknestickan. Hur begåvat hade det varit?

För övrigt anser jag att man i varje teknikutvecklings fas ska använda tekniken för att underlätta kommunikation och lärande.

Media DN ; SvD

Uppdatering 120206
Vill ni läsa vad faktiskt Maria Stockhaus sagt i fråga gå in på hennes blogg.
Blogg Maria Stockhaus

8 kommentarer:

  1. Plura, har du läst Maria Stockhaus uttalanden i DN? Det är just att allt annat ska kastas ut hon påstår. Pennor är forntiden och ipads framtiden. Undra på att det går bra för Apple. Vi har en-till-en datorer på vårt högstadium. Från att vara en skola med god ekonomi har vi gått till en skola där vi lever ur hand i mun. Det som inte fanns med i beräkningarna var hur stora kostnaderna för skador och reparationer skulle bli. Vi förväntas nu låta eleverna läsa så mycket som möjligt på datorerna för att spara kostnader för böcker och kopiering. Men de flesta elever gillar inte att läsa på datorn. Fick eleverna bestämma skulle det vara mycket mer både och. Det finns en hel del både elever, föräldrar och lärare som är kritiska till vår en-till-en satsning. Jag tillhör inte dem, men redskap är trots allt bara ett medel, inte ett mål. IT har tyvärr blivit en ny frälsningslära och Maria Stockhaus verkar ha blivit en av apostlarna. Jag är glad att Björklund manar till besinning och balans. Digitala redskap och penna, papper och böcker. Inte antingen eller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Helena, när jag refererar till detta är det inte bara vad hon sagt i tidningen utan vad hon sa i ABC och Aktuellt i måndags. Där vara det inte att allt skulle ut av böcker, papper och pennor.

      Sedan är jag lik som du fullt medveten om att man ska ha både och. Det jag vänder mig emot var den professor i specialpedagogik från SU som totalsågade inlärning via datorer. Sofiler av den arten kan vi betacka oss för. Tyvärr ser jag även i debatten att det finns allt för mycket tradition och för lite evolution i skolan.

      Kulturen i skolan är mycket bevarande av det gamla. Det märker jag när jag försöker få lärarkåren och skolledningar, för att inte tala om politiker, att inse att det är andra förutsättningar nu än för ett halvår sedan att bedriva utbildningsverksamhet och undervisning.

      Visst har Björklund rätt att uttala sig, vad jag efterlyser är kanske att han borde ha lite mer på fötterna ibland.

      Radera
  2. Då backade hon efteråt, Plura. Det där bevarande av gammalt känner jag igen från förr, Plura, och det skulle jag gärna se mer av. Nu tycker jag man hoppar från tuva till tuva på jakt efter frälsningen. Jag betvivlar att det finns en lika lydig lärarkår i något annat västerländskt land. Under tiden lär jag mina elever språk med användande av alla till buds stående medel. Det går lättare med smartboard och dator än med griffeltavla och krita, men det är inte redskapen som är det centrala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena, där är vi överens när det gäller pedagogiken att lära ut.

      Vad som stör mig är att det är så svårt att förstå kedja planering-undervisning-utvärdering-förbättring. Att du då behör både en systematik och struktur på vad du håller på med. Att varje individ enskilt och ständigt uppfinner hjulet är båd slöseri med tid och energi som kunde läggas på undervisning istället.

      Detta är förutsättningen för att långsiktigt nå stabila resultat både vad det gäller det pedagogiska arbetet som elevernas kunskapsresultat.

      Radera
  3. Din blogg krånglar för mig så det blir bara ett kort instämmande i Helenas synpunkter och att ett välfungerande kvalitetsarbete för skolan måste ta hänsyn till skolans olikheter på ett mycket bättre sätt än förslag av Stockhaustyp gör.

    SvaraRadera
  4. Håller med dig Plura både i inlägget och i dina kommentarer.

    SvaraRadera