Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 20 maj 2012

Om likvärdighetens feltänk

Debatten rasar vidare kring skolsystemet. Senast några profeter från SU som ondgör sig över likvärdigheten. Åter förvånas man över deras brist på stingens. Deras ideologi lyser genom i analysen. Är det bättre om det är politiker som bestämmer var elever ska gå i skolan.

Jag själv är en produkt av detta. På den tiden var Sverige ett mera homogent land och den tanken gick att genomför där klasserna kunde gå i samma skolklass. Detta är inte görligt i samma utsträckning idag. När man ser effekterna av bussning av förorts elever med annat ursprung än inlandsfödda till skolor i Stockholms innerstad börjar resultaten att sjunka. De skolor som fått mer än 30 procent icke inlandsfödda får problem.

Så skolvalet i sig är inte problemet. Utan åter hur klassrummet bemannas.

Skyll inte likvärdigheten på skolsystemet utan på klassrummets förmåga att likvärdigt tolka de styrdokument som numera, sedan 11 månader, gäller alla skolor oavsett driftsform. Förr fanns även en inbyggd felaktighet i skolsystemet genom att de fristående skolorna inte var tvingade att ha samma styrdokument som den kommunala.

Dags att se hur verkligheten ser ut idag. Som vanligt ser forskar alltid i backspegeln. Därför är deras rön rykande inaktuella.

Media DN

7 kommentarer:

  1. Självklart är dessa rön rykande aktuella! Och sannerligen är det dags att se hur verkligheten ser ut idag. Det är just precis vad dessa gör!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäste Anonym!

      Rön som tillhör, allt utom naturvetenskap, forskning av empira data tillhör gårdagen för att bekräfta en bild som tidigare existerat.

      Vi som lever i verkligheten har redan sprungit ifrån det forskningen vederlagt.

      Poängen med likvärdigheten i detta fall har lite att göra med varken skolsystemet eller socioekonomiska faktorer.

      Utan på att den 20 åriga perioden bakom byggt på en skola som inte mäktat med det fria valet efter SÖs regleringstid.

      Från och med 11 månader tillbaka är det inte längre fritt valt arbete. Likvärdigheten i skolan bygger idag på att alla ska följa samma läroplan, kursplan och ämnesplan oavsett vilken driftsform skolan bedrivs i.

      Radera
  2. Hur långt från kusten ska man vara född för att räknas som inlandsfödd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, på bästkusten som östkusten är det väl inlands. Eller skulle jag möjligen säga inom Sveriges nationalgräns.

      Radera
  3. Till syvende och sist handlar det, som du säger, om vad som händer i klassrummet. Läroplanen är tydlig, den säger att likvärdighet inte är "samma för alla" utan, genom att förstå och tillgodose allas olika behov och förutsättningar skapar man olika, men likvärdig, undervisning för alla.

    Ett lika viktigt som svårt uppdrag. Hur kan jag, på den tid jag är tilldelad, hinna med att se allas behov och förutsättningar samt möta det genom att ge alla elever relevanta och meningsfulla utmaningar som ger dem chansen att växa som individer både kunskapsmässigt och personligt?

    Det enklaste, bästa svaret jag själv kan hitta just nu är att vi behöver fler vuxna (läs lärare) som kan se och möta eleverna där de är. Inte där deras föräldrar tycker att de borde vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, skrivet. Kunde inte gjort det bättre själv. Det är kanske det som är viktigt att det finns fler lärare i samma klassrum. Nossebroskolan i Essunga kommun är väl ett bra exempel på det.

      Radera
    2. Tack, det värmer! :)

      Radera