Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 1 september 2012

Likvärdighetens altare

Resultat kan aldrig vara likvärdiga. Resultat bygger på en dos fakta (objektiva data) och en dos subjektivitet (vad betraktaren tolkar). Därför blir det otroligt konstigt när man hör att utbildningsdepartementet fortstätter i sitt framhärdande över att vissa ämnen ska ha nationella prov.

Språk, eller snarare den skriftliga förmågan, är en konstart i sig som är svårfångad. Det är bara att se på hur en dagstidning ser ut. Undra hur många journalister som får betyget A i skrivförmåga.

Dessutom är det rätt befängt att ha nationella prov när vi har ett målbaserat betygssystem. Betygssystemet mäter fakta och förmågor. För att få de högre betygen i betygssystem måste du ha förmågor av olika grad. Sådant kan näppeligen bedömas i ett nationellt prov.

Likvärdigheten enligt skollagen är att skolan har processer och rutiner som bygger på de fastställda målen och riktlinjer i läroplanen, kursplanen och ämnesplanen. I detta fall att ha arbetssätt som är likformiga men inte se lika ut i landet. Det är det som är vitsen med en mål- och resultatstyrd skola. Ha bedömningsgrunder som gör att alla lärare bedömer utifrån gemensamma bedömningsgrunder. Att träna lärarna i bedömning. Det senare kanske är den största bristvara eftersom skolan varit betygsfri i många år.

För övrigt anser jag att likvärdighet bara kan göras utifrån givna förutsättningar inte resultat.

Media DN

3 kommentarer:

  1. Jag anser att det inte finns några som helst svårigheter med att ha kalibrerande nationella prov i de flesta ämnen. Efter en liten inblick i hur dåligt språkundervisning kan genomföras, trams och lek under okunnig ledning känner jag att behovet av kalibrerande prov för att fånga upp charlatanerna är rent oumbärligt.

    Sen fortsätter man på alla nivåer att blanda ihop kalibrerande prov på grupper med individuella bedömningsunderlag för individer. Behovet av ett rejält lyft av viktigt kavalitets

    SvaraRadera
    Svar
    1. ..... -kunskaper är fortfarande jättestort.

      Radera
  2. Håller med dig.

    Men om man kollar hur rättningarna görs är det på individnivå. Samtidigt som jag tycker det är viktigt att man anonymiserar proven så ingen ser vem som skrivit. Eller att man byter så att inte undervisande lärare rättar.
    Dessutom är bedömningskunskapen dålig eftersom grundskolans lärare inte gjort bedömningar på en herrans massa år.

    SvaraRadera