Både Skolverket och Skolinspektionen går över gränsen för vad de nationella styrdokumenten säger. Journalister sprider myterna vidare. Ta bara det här med socioekonomiska effekter och elevresultat i förhållande till det fria skolvalet. I så fall skulle det vara ett stort problem med alla kommunala skolor. Endast ett barn av tio går i en fristående skola.
Det är en myt att det är fel på eleverna. Forskning som finns visar att det är undervisningen som inte drivs i ett pedagogiskt kretslopp.
Dålig undervisning ger dåligt elevresultat. Eleven är det inte fel på utan måste undervisas utifrån de förutsättningar hen har. Hur många skolor och rektorer fokuserar undervisningen på detta sett. Staten har ju givit dem makten att omvandla läroplanerna till undervisning i klassrummet.
Huvudmännen har lite med det att gör idag. Där kan jag förstå Hans Bergströms ilska över att huvudmännen fråntagits rätten att tolka undervisningen. Han har ju sig närstående som driver en friskolekoncern med klar profil som blir ifrågasatt av Skolinspektionens tolkning av skollagen.
Så det är på sin plats att journalister mer noggrant sätter sig in i forskning och styrdokument i skolan innan de driver sina frågor när de granska myndigheterna. Frågorna måste ha mer substans för skjuta hål på "fakta". Framför allt för att ta hål på alla myter som drivs kring skolan.
Media Newsmill
Plura, eleverna är det inte fel på. Däremot är det helt uppenbart fel på både systemet och uppföljningen av systemet. Du har rätt i att undervisningen är en viktig nyckelfaktor, men för att den ska ha effekt krävs en rad grundförutsättningar som allt för ofta inte finns på plats.
SvaraRaderaVisst är det så. Nyfiken på vilka grundförutsättningar du tänker på.
Radera