Lärandet är den viktigaste uppgiften skolan har. Undervisning i sig är inte avgörande för kunskapsresultatet. Skolan borde vara en utvärderingsenhet i stället för en byggnad dit elever och lärare släpar sig till varje dag. Den tiden då lärare ser sin professionalism i termer av autonomi ("låt mig vara ifred att undervisa som jag vill") är en förgången tid. Professionalism i läraryrket ligger i dialog och utvärdering. Att gemensamt planer, lyssna och observera varandras lektioner och hur elever återkopplar till kunskap.
Allt detta och lite mer får man sig till livs när man läser John Hatties bok Synligt lärande för lärare. En bok som jag vart rekommenderar för lärarstudenter och redan etablerad lärare. Här får man sig en duvning i lärandevetenskapen. Samtidigt tar boken klart död på allt vad gammalt heter i skolan. Hatties Visible Learning (2009) har beskyllt för att beskriva ett gammalt undervisningssätt. Något mer felaktigt finns inte. Den konkretiserar i mångt det praktiska genomförandet på mikronivå av en mål- och resultatstyrd skola.
Boken är klart läsvärd om man är ett dugg intresserad av vad som skapar lärande hos elever.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar