...analys gör sig Sten Svensson skyldig till. Beskrivningen om den fria tillvaron för fristående skolor under den gamla lagstiftningen är riktig. Problemet är när han går från den analysen till slutsatserna.
Riktigt att tillvaron ändrats sedan nya gy11 infördes. Men vad han inte berör är frihetsgraderna. I nya skollagen som kom för tre år sedan har tillvaron hårt stramats upp. Lagen skiljer på offentliga och enskilda (Fristående skolor). De har lite olika regler att anpassa sig efter.
Men lagen är neutral när det kommer till undervisningen. Driftsformen spelar idag ingen roll för kraven på utförarna. Oavsett det är en offentlig eller enskild huvudman gäller samma läroplan och samma antal nationella program på gymnasiet. Utöver det gäller i grundskolan en gemensam timplan. Dessutom ska skolorna vara icke konfessionella i sin undervisning.
Med andra ord är inte enskilda skolor idag fri att välja vad som ska undervisas om. Det är i grundskolan de nationella kursplanerna som ska gälla. För gymnasieskolan är det de gemensamma nationella ämnesplanerna. För förskolan, som upphöjts till en av skolformerna, är det även där en gemensam läroplan som gäller oavsett driftsform.
Friheten är alltså kraftigt beskuren på VAD och VARFÖR saker ska göras eller inte göras i skolan. Den enda friheten som är kvar är HUR. Men huret är villkorat till att man på ett likvärdigt sätt når de fastställda nationella målen.
Media SvD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar