Ledningsmässigt säger man att en verksamhet består av 20 % förbättrare och utvecklare, 60 % varken-eller-människor och 20 % nejsägare. Tydligen är det den senare gruppen som har något slags övertag i bristen på tillämpning av it i skolan. Det är skrämmande att skolledningar har abdikerat från frågan om hur pedagogiken ska utvecklas i skolan.
Varje teknikskifte har inneburit omvälvningar i sättet att jobba. Vem skulle för fem år sedan trott att vi idag skulle använda telefonen som en dator? Tekniken fanns redan för omkring 20 år sedan men slog inte igenom förens Apple tog fram sin Ajfån.
Man kan inte bara använda tekniken för att surfa på nätet. Man kan med hjälp av telefonernas kamera göra videoinspelningar. Utmärkt för t ex dokumentation av barns lärande i förskolan. Eller för att skapa teorigenomgångar och använda datorn som lärare individuellt. Har också hör att man i utvecklingsländer låter barnen spela in lektionen så de kan följa dem hemma.
Så det är hög tid att förskolechefer och rektorer tar sitt pedagogiska ansvar och utvecklar strategier för hur förskolan och skolan ska tillämpa datorer, Ipad, mm.
Media SvD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar