Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 12 december 2016

Faktaresistens och galenskap

Faktaresistens och galenskap är olika sidor av samma mynt. Nobelstiftelsens ordförande slog huvudet på spiken i sitt öppningstal på Nobelceremonin 2016:
Viktigt att hävda vetenskap, bildning och humanism i en tid av lögn och hat.
I de bubblor på social medier folk lever i har faktaresistens grasserat länge. Man söker sin sanning och vill ha den bekräftad av sina likar. Enfalden står i högsätet.

Under min studier fick jag som teknolog lär mig kritiskt tänkande och logiska resonemang. Om det vara för att jag läste naturvetenskap och dess tillämpning teknik ska jag låta vara osagt. Tyvärr verkar detta inte stå högt i kurs idag.

Alex Schulman skriver beskrivande i Expressen om nutidens galenskap om att göra sin egen tandkräm:
Trots detta, mot bättre vetande, mot alla rön i världen: hemma-mekandet av tandkräm bara ökar.
Jag försöker förstå vad som pågår. Jag vill veta hur det går till när vetenskapliga bevis avfärdas som nonsens. Så jag ger mig ut på forumen på nätet, platserna där det råder evig vetenskapsskugga.
Är smittkällan en lång tids frånvaro av ifrågasättande av enkla lösningar på komplexa problem. Eller är det skolan som inte impregnerat det uppväxande släktet med kritiskt tänkande? Eller är det avsaknad av bildning i samhället?

Vilket det än är så är hemmafixandet utan kunskap livsfarligt. Det här med bristande kunskaper i kemi och biologi, som delar av naturvetenskapen, tar sig uttryck att inkompetensen står som spön i backen. Alex skriver:
Detta är alltså trenden. Vetenskapen är fienden. Grundhållningen är att den har fel och i övrigt gissar man sig fram. Och man vidhåller dessutom sina gissningar även när motsatsen blir bevisad.
Förr i tiden betraktades detta beteende för galenskap. Därför är just detta med faktaresistens just galenskap. Avslutningsvis citerar jag följande av Alex:
Och på nätet samsas antivetenskapliga husmorstips med fejkade nyheter. 
Bäva månde Zarathustra.

För övrigt anser jag det är hög tid att återta vetenskapen, kunskap och bildningen.

Media Expressen  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar