Dåtidens lösningar verkar hägra. Åter har vi sett ett debattinlägg om skolan som fokuserar gamla lösningar i dagens skol. Tråkigt! Var finns elevfokuset? Var finns pedagogiken som lyfter mot den moderna tekniken?
Regelhysterin verkar florera hos eliten av skoldebattörer. Synd! Man borde ha lärt sig så här tjugo år efter regel- och ekonomistyrningens upphörande att den inte fungerar i en modern skola som ska prestera kvalitet. Där är det endast mätbara mål kopplat till uppnått resultat som gäller. Inte massor av nyckeltal som har med en reglerad skola att göra.
Drömmen om dåtid verkar var förhärskande när man läser Metta Fjelkerns debattinlägg. Lärarna har inget existensberättigande om de inte har elever som når kunskapsresultaten. Skolans problem är inte enbart storleken på klasserna eller resurserna. Utan på vad för slags pedagogik och verktyg som används för att individanpassa undervisningen. Gårdagens lösningar är inte ensidigt en lösning, utan en kombination av modern teknik och pedagogikens innehåll.
För övrigt anser jag att det är pedagogiken som ska ha bakläxan för att inte leverera elever med kunskaper. Inte ropet på mer reglering. Skolan är idag en marknad skild från en reglerad skola.
Media SvD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar