Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 4 mars 2012

Splittring i FP om läsplattan

Med intresse noterar jag sprickan i FPs partistyrelsen. Ordförande och utbildningsminister har en avvikande sy i förhållande till skolborgarrådet i Stockholm. Björklund har tidigare uttryckt sig kring det med pennor och papper när Sollentunas ordförande i skolnämnden Maria Stockhaus (M) genomförde en satsning på läsplattor. Nu har han fått en efterföljare i Stockholm stad när skolborgarrådet Lotta Edholm (FP) inte tycker det är något kontroversiellt att införa läsplattor.

Hon säger i SvD:
Vi vill se om läsplattor kan förbättra kunskapsresultaten, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).

Ett antal skolor i Stockholm satsar på den nya tekniken. Husbygårdsskolan är den första. Där använder första gluttarna läsplattan bl a för att läsa och skriva. Rektor Anna Söderberg poängterar att det är viktigt för elever som har annat modersmål än svenska har fördelar av läsplattan.
För vår del handlar satsningen jättemycket om att stärka språket och ordförrådet. Och vi kan redan se nu bland våra nyanlända elever att språkutvecklingen går mycket framåt sedan i höstas.

Följande lilla ordväxling i klass 1C på Husbygårdsskolan, när eleverna tränar stavning föredrar läsplatta framför papper och pennor, säger en hel del om eleverna syn:
Det är lättare att skriva med Ipad, säger Mohammed Aman. Och det är lättare att ändra om det blir fel, fyller Natalie Besrat i.
Det intressanta i denna satsning är att läsplattan också kan hjälpa nyanlända till en snabbare språk inlärning än det traditionella. Uppenbart att det inte är bara stavning och motorik som kan hjälpa denna kategori elever. Speciellt när man inte har en miljö där svenska talas och skriv. Samtidigt verkar det vara så att barnen tar till sig svårare ord.

För övrigt anser jag att skolan alltid ska ligga i fronten för att hitta teknik för att utveckla de pedagogiska metoderna.

Media SvD

7 kommentarer:

  1. Plura, vet inte vad det är för konflikt du talar om. Det var ensidighet och kategoriska antingen eller uttalanden Björklund reagerade över. Inte användandet av läsplattor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena, spinner på vinklingen hos journalisterna. Det verkar i varje fall vara en viss skillnad i synen hos Lotta och Janne.

      Radera
  2. Håller med dig om inlåsningeffekten. Tyvärr eller hur jag ska säga har väl inte de den andra miljö hängt med på just detta område. Vi får hoppas att vi får en neutralare utveckling. Kanske inte samma driv i Appel nu när Jobs är borta.

    SvaraRadera
  3. Plura, jag tror det finns en fara i att skapa konflikter som egentligen inte finns respektive förstora upp och vinkla på ett sätt som blir missvisande. Jag tror också att det finns en fara med ideologiska skygglappar, när man slutar vara skeptisk eller slutar lyssna. Jag tycker ofta skoldebatten är svartvit. Jag har kanske missat något men har Björklund uttalat sig mot surfplattor på ett kategoriskt sätt? Jag håller med Helena om att det är ensidigheten som är problemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gertie, både du och Helena har säkert rätt. Problemet med Björklund är hur man lyssnar till hans retorik. Hur läggar han betoningarna för att få fram sitt budskap?

      Tyvärr är han inte nyansernas mästare. Dessutom kan jag förstå rationaliteten i vad som sägas. Ni är ju skolade rationalister som jag. Med åren har jag lärt mig att hör nyanserna i de budskap som framförs för att förstå vad som egentligen menas.

      Samtidigt är jag förvånad för de reaktioner som finns i det farliga med teknikförändring. Tyvärr tillhör inte skolan framkanten att ta till sig digitala verktyg för att utveckla pedagogiken.

      Radera
  4. Vad menar du med inlåsning? Antingen väljer skolan en läsplatta från Apple (iPad), en läsplatta med Android eller en läsplatta med Windows. Har man väl köpt en produkt är man väl låst till den produkten?
    Att man väljer iPad har kanske att göra med att den är enkel att förstå för små barn, har överlägset flest pedagogiska program och är relativt billig i förhållande till kvaliteten.
    Jag har faktiskt inte hört talas om någon skola som har valt något annat än iPad.

    SvaraRadera
  5. Med inlåsning menas att Apple inte öppnat upp för vem som att göra programvara. Sedan är det väl så att den humanioravärlden blivit frälst på just Apple eftersom de aldrig haft någon datavana.

    SvaraRadera