Saker som mäts blir gjorda. Den sanningen vill tydligen inte forskarsamhället ta till sig. Speciellt inte den pedagogiska forskningen. Mätning är inte bara en räknesticka. Den är lika mycket en kvalitativ mätning. Dagens betygssystem är just ett kvalitativt mätsystem.
Mätsystemet behöver göras om. Där är Per Gyberg och jag överens. Men inte när det gäller HUR. Ytterligare otydligheter är inte vägen framåt. All yrkeserfarenhet av att göra bedömningar säger mig att det snarare behövs betydligt klarare bedömningskriterier.
Sedan förstår jag inte vad problemet är med lärares professionalitet. Med nya skollagen har deras yrkesutrymme ökat. Om lärare inte tycker sig ha detta utrymme beror det på att deras huvudmän inte ger dem den i strid med lagstiftningen. Dags att fundera på hur skolan organiseras och att man slutar med felfinneriet.
Lärare ska vara lärare. De är inte någon slags självbetjänare åt någon. Det är en helt annan sak att ha eleven i fokus än att själv försöker tränga på eleven kunskaper. Börja tillämpa Hatties forskning på undervisningen så kanske vi kan slippa dumskolan.
Media SvD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar