Med förvåning läser jag S nya förslag om rektorer. Inte mycket hemma där inte. Saknas mycket i knivlådan. Kanske S och Ibrahim Baylan skulle ta och läsa på i skollagen 2 kap 9-10 §§. Då skulle han och S upptäcka att rektorer har just rätten att delegera bort budget och administration. Vill ha och S studera vidare finns en tolkning av just detta från Skolinspektionen som kom i februari 2012.
Det är snarare ett bekvämt sätt för rektorer att dölja sig bakom skrivbordet med denna typ av frågor. Då slipper man ta de besvärliga besluten att förbättra skolan genom kraven i skollagens 4 kapitel.
Dessutom likställer skollagen förskolechefer med rektorer. Så vitsen blir lite fel när S går ut med detta påfund. Sedan kan man alltid diskutera vilken som är lämplig att leda en organisation som skolan. Är det lärare som tröttnat på att vara lärare eller är det en annan typ av ledare som behövs i skolan? Det räcker inte med att du har en akademisk examen för att bli en god ledare. Du måste älska att leda andra utan att göra jobbet själv. Men framför allt, du kan aldrig bli en bra ledare om du upphöjs från de du varit kompisar med ena dagen och chefa över dem andra dagen.
Ledarskapet är ett ensamt yrke som tarvar sin man eller kvinna. När du väl tar besluten är du ensam. Då spelar inte det någon roll hur många du har runt dig.
För S trovärdighet i skolfrågan är det nog hög tid att de läser på fakta innan man börjar snacka. Att sparka in öppna dörrar är bara befängt.
Media DN
Med förvåning ser jag att du inte förstått den inriktningsförändring som (S) föreslår från kontrollperspektiv och NPM till ett lärandeperspektiv där man utvecklas genom att lära i. om och utifrån vardagsverksamheten. Återstår bara att få till den förändringen även på lärar- och elevnivå. Men en god början är det och en helt annan inriktning än vad vi behövt stå ut med hittills och som bara resulterat i sämre resultat.
SvaraRaderaVilken riktningsförändring? Det är kejsarens nya kläder S föreslår.
RaderaRektor har redan denna makt. Problemet är att hobbypolitikern antingen inte har kunskap eller inte vill släppa makten. Det gör dem till lagbrytare om det sista gäller. Så man frågar sig hur ska staten säkra sin styrning i ett skolsystem där kommunala hobbypolitiker är satta att genomföra. Ska det vara lika slappt som under S tid vid makten under 1990-talet? Där kommuner ständigt var återfallsförbrytare.
Sedan detta med resultat. Slå inte blå dunster i folks ögon. Statistik är bara "Dikt och förbanad lögn". Skär du ut tidshorisonten 7 år är den lika dålig som om du skär ut biten sedan 1998 när det nygamla betygssystemet infördes. Alltså är S lika skyldiga som i så fall Alliansregeringen till det resultat vi ser.