Läxornas vara eller inte vara debatteras vitt och brett. Om läxor behandlas i Sverige, som en norsk undersökning vill göra gällande, är det lika bra att slopa dessa. Då finns det inget syfte med att man tragglar hemma. Däremot om man gör som i Finland finns det ett syfte med det hela.
Metaanalyserna gjorda av Hattie (Visible Learning) visar på att påverkanseffekterna på studieresultatet är som störst vid återkoppling (d=0,75) och klassrumsdiskussioner (d=0,82). Om svenska lärare och skolor bara skulle ta till sig dessa två storheter skulle mycket vara vunnet. För kunskaper är inte bara rätt och fel. Kunskaper är förmågor att använda fakta på ett varierat antal sätt.
Så när får vi se en upptaggning av Blooms reviderade taxonomi? Skolan har glömt bort stegen analysera, utvärdera och skapa.
Media SvD1, SvD2.
Vi är snart 5000 medlemmar i FB-gruppen det flippade klassrummet. Alla är välkomna.
SvaraRaderahttps://www.facebook.com/groups/flippa/
Läs gärna mer om flippat klassrum på min blogg Kilskrift:
http://kilskrift.blogspot.se/
Tack för infon Karin.
RaderaSå du har också gett dig in i läxdebatten, Plura. :) Jag håller med dig i din analys, med tillägget att inte heller staten gör sitt jobb med analys, utvärdering och skapa förutsättningar.
SvaraRaderaHelena, man måste bredda debatten till nya områden. När det gäller staten kan jag bara hålla med. Såg att moderaterna ville svänga Skolinspektionens uppdrag till det här med granskning av kunskapsresultat. För övrigt som Ann-Marie Begler har som en prioritet från begynnelsen för fem år sedan.
Radera