Om denna tes är sann:
Det är istället segregationen som sänker dem, hur skickliga än lärarna är leder dagens system oundvikligen dessa skolor mot lägre och lägre resultat.skulle aldrig elever ha en chans hur mycket man än skulle stänga in dem i hur det var innan skolvalet kom till. Närhetsprincipen innebär inlåsningseffekter som ger sämre skolresultat i områden du redan problem finns.
Den stora tankevurpan de som inte gillar skolvalet gör är att ha blicken åt fel håll. Skolans stora problem är inte eleverna och dess val utan skolans omförmåga att leverera. Rektorer och lärare är ansvarig för pedagogiken. Det är pedagogikens fel att barn inte lär sig de kunskaper som krävs och får den demokratiska uppfostran skolan ska ge. Det är bara att studera Nossebroskolan i Essunga kommun.
När de låg längst ned i SKLs öppna ranking hade de modet att fråga sig följande: Beror de dåliga resultaten på eleverna? Svaret blev: NEJ! Är det fel på de arbetssätt vi har i den pedagogiska verksamheten? Svaret blev: JA! Resten är historia som man brukar säga.
Så skolans problem är inte segregation eller något annat utan rektorers och lärares förmåga att leva upp till den pedagogik som krävs för lärandet baserad på de nationella målen i styrdokumenten.
Media SvD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar