Medicinen som ordineras för att höja resultatet på skolor som är på dekis botar symtomen men inte orsaken. Problemet med skolor som inte presterar är oftast att de inte fokuserar en pedagogisk miljö. Rektorn är fokuserad på pengar för att rädda ekonomin. Lärarna har ingen samlad strategi för lärandet.
Hela havet stormar. Det som behövs göras i sådana akutlägen är att skapa en pedagogisk ledning. Börja ifrågasätta arbetssätt. Börja styra mot läroplanens mål. Skapa en struktur i vardagen. Inte att försöka öka individens prestationsförmåga. Det är inte lärarna som behöver den. Det är snarare eleven som behöver "coachas" för att tro på sig själv och sin förmågan att höja sina kunskaper.
Därför är Skolverkets satsning via regeringen fel väg att gå. De 60 miljonerna hade passat bättre till att hyra in kompetent skolfolk som kunnat rätta upp de skolor som nu får coachhjälp till lärarna. För det enda som hjälper är att skapa målinriktade rektorer som vet hur man mål- och resultatstyr skolan. Inte försöka att mäta effekten av insatsen via betygsstatistik, meritvärde och nationella prov. Ett sådan förslag skulle hårt ha dömts ut i Finland. Där finns inga nationella prov över huvudtaget. Dessutom är det utöver satsning på stor autonomi för skolorna, speciallärare och studie- och yrkesvägsledare som givit framgången i Finland.
Dags att börja ser på forskningsområdet SER - School Effectivness Resecarch som nyckeln till framgång. Ett forskningsområde som är klart försummat i Sverige men som ger svaren på hur man bygger effektiva målstyrda skolor.
Media SvD1, SvD2
Källor:
Sahlberg, Pasi (2012) - Lärdomar från den finska skolan. Studentlitteratur
Danielsson, Roger J och Hanselid, Hans-Olof (2013) - Det pedagogiska kretsloppet - från mål till resultat, grundskolan. Skoldialogen
Varför inte ha kontakt med skolor som funkar? www.friskolanmetis.com är en skola som funkar...för ALLA elever. En lite annorlunda pedagoik.
SvaraRaderaAlltid bra med positiva exempel.
Radera