Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

fredag 15 november 2013

Signalfel - urspårning

Rektorer har spårat ur om de sätter press på betygssättning. Något mer oproffsigt får man leta efter. Rektorer har ingen rätt att sätta betyg eller påverka betygssättningen. Där är lärarna suveräna. Betyg är fel signalsystem för om en skola är bra eller dålig. Snarare sänder det en signal att skolan är dålig om det finns påtryckningar om kravet på "glädjebetyg".

I papperstidningen av Svenskan 131115 uttalar sig en lärare i en kommunal skola anonymt:
Som det ser ut nu så drabbas vi ju tyvärr ganska hårt om vi säger vad vi tycker och lärare som är obekväma (läs sätter rättvisa betyg och håller nivå på kurserna) flyttas runt inom förvaltningen eller får sparken.
Ynkedom på hög nivå. En förvaltning som beter sig på detta sätt är lagbrytare sedan 1 juli 2011. I dubbel bemärkelse. Förvaltningen har inget att göra med hur undervisningen går till och hur betyg sätts. Vidare att de ägnar sig åt kränkande särbehandling. Handlingsmönstret som förvaltningen har samt givet även dess marionetter till rektorer talar sitt tydliga språk. Det är de små själarnas ledarskap med en mental nivå som en två åring. Tyvärr har inkompetensen gått för långt i och med att dessa chefer befordrats långt över sin kompetensnivå.

I en marknad är det bara de bästa som överlever. Toyota skulle aldrig överleva om det inte har en kvalitet som överträffar konkurrenterna. De har till och med kommit så långt att de satt standarden för var minsta godtagbara standard och kvalitet ligger i den globala fordonsindustrin. Samma gäller på skolans område. Förvaltningar, styrelser i fristående skolor och rektorer som agerar på beskrivet sätt kännetecknas inte av att driva en kvalitativ verksam som  överlever på lång sikt.

Media SvD papperstidningen 131115 artikel: Fler lärare vittnar om glädjebetyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar