Men vi har nu under ett antal decennier låtit skolan sakta förfalla genom att vi tagit bort de verkliga signalsystemen inom vår undervisning.Detta signalsystem är:
Men med ett antal externt rättade prov som delvis avgör elevens slutbetyg, kan man skapa ett signalsystem om de resultat undervisningen ger.Man undrar om den skolforskning som bygger på Hattie eller Bloomes reviderade taxonomi har någon som helst värde för att skapa en skola som levererar kunskap? Var finns formativ bedömning? Var finns utvärderinger?
Frågor som man inte får svar på genom bara att tillämpa externt rättade prov. Prov säger inte allt om kunskap. Det är bara att förenkla debatten om vad som är orsaken till raset i PISA mätningen.
Media SvD
Tycker du missar poängen. Han pratar (framförallt) om extern kontra intern bedömning, inte prov.
SvaraRadera/JohnnyB
Bedömning i form av prov, summativ bedömning.
RaderaAh ok, du är mer intresserad av pedagogisk teori, antar jag. Texten handlar mer om skolpolitik. /JohnnyB
SvaraRaderaGör den? Så olika vi läser. Har det med läsförståelse att göra?
RaderaFör mig är det (återigen) uppenbart att frågan som texten behandlar är extern/intern bedömning,och i sättet författaren argumenterar för sitt förslag handlar om politisk styrning av skolan. Den handlar inte (för mig) om summativ/formativ bedömning, det är den mer pedagogisk teoretiska frågan.
SvaraRaderaMen om som sagt om du är mer intresserad av pedagogisk teori så står det dig förstås fritt att kommentera på vilket sätt du vill. I gengäld, eftersom du skrivit det på din blogg, så kände jag mig fri att kommentera jag med. Och för mig så missar man huvudpoängen med artikeln om man riktar in sig på frågan om summativ/formativ bedömning. /JohnnyB
Om du läser det så är det ok för mig. Min poäng är att det blir varken bättre eller sämre styrning med centralrättning. Varifrån ska du skaffa dessa resurser?
RaderaHur mycket än politiker försöker styra dess sämre går det. Dessutom kan man funderar över om skolan är byggd för fyller sitt syfte. Systemet har ett bäst före datum som gått ut för länge sedan och lärare har inte kunskapsmonopolet längre.
Ok vi är helt enkelt intresserade av olika saker här, och det verkar inte som om någon av oss är intresserad av att ge sig in på den andres planhalva =)
SvaraRaderaJag tycker personligen det är ett rimligt förslag, men framförallt för författaren en skolpolitiskt resonemang på rätt nivå. Lite trött på föregående 7 års "ordning o reda". Det som är bra är det är ett förslag som inte lägger sig i pedagogiken. Det är lärarna som avgör hur undervisningen bäst genomförs. ./JohnnyB
Tänk där är vi överens när det gäller de tre sista meningarna.
RaderaHar läst kommentarerna till Olofssons artikel. Det är konstigt att Pluraword, på samma sätt som Skolverket gjort sedan 1970-talet, skjuter in sig på vilken pedagogisk teori som stöder externt rättade prov... Och det är just detta teoriserande som vi lärarkandidater kallade "flum" när vi gick på Lärarhögskolan. Och som inte visat sig vara av NÅGOT SOM HELST VÄRDE när man sedan kom ut och undervisade... Släpp teorierna. Det går 13 på dussinet, och de har verkligen inte hjälpt vår svenska skola framtill idag...
SvaraRaderaBeträffande externt rättade prov, undrar jag varför INGEN reflekterar över det faktum att vi i Sverige är det enda landet (t.ex. i Europa) som ej har sådana? VAD ÄR DET som vi förstår, som inget annat land förstått. Själv tog jag studentexamen i Finland, externt rättade i Helsingfors, och med en rättssäkerhet som sällan ifrågasätts. Jämför detta med vårt svenska system, där betygsinflationen är mycket svår att hejda. Att ändra betygsskalan från "IG-MVG" till "A-F" underlättar onekligen differentieringen i betygen från elev till elev. Men..., om man ser till betygsinflationen, och den brist på rättssäkerhet i betygssättningen som vi har, så innebär det nya systemet ungefär bara att man bytt skala från Celsius till Fahrenheitskalan.... Det vill säga, man åtgärdar i själva verket aldrig grundproblemet...