- Tidiga insatser
- Lärarna och undervisningen
- Regler och disciplin
Tidiga insater
- 10 årig grundskolan 5 av 7
- Tidig specialpedagogik 4 av 7
- Tidig utvärdering av läs, skriv och räkning 6 av 7
- Lärartäthet i sig 1 av 7
- Läs- och mattelyft 1 av 7
- Pedagogiskt ledarskap 6 av 7
- Lärarnas förmåga 3 av 7
- Övningsskolor 1 av 7
- Tillit 1 av 7
- Jobba med eleverna 2 av 7
- Ordningsomdöme 1 av 7
- Klassrummets arbetsmiljö 3 av 7
- Tillämpa skollagen om befogenheter för lärare och rektorer 2 av 7
- Mobiler och dess vara eller inte 5 av 7
Det andra som lyser ut är synen på det pedagogiska ledarskapet. Främst när det gäller rektorers tid i verksamheten. Detta har belyst tydligt i den statliga utredningen Rektor och styrkedjan (SOU 2015:22). Där noteras att den klockade tiden rektorer använder för pedagogiskt ledarskap är 13 % av tiden. Nu är det inte bara rektorer man kan förvänta sig ett ledarskap hos. Lika viktigt att lärarna har ett lärarledarskap.
Mest splittrad bild får vi för området regler och disciplin. Enda utstickaren är det här med mobiltelefoner. Hur ska lärare och rektorer förhålla sig till dessa. Här lär vi väl aldrig komma fram till en enhetlig syn. Personligen tycker jag mobilen är en ypperlig manick att använda i lärandet. Det här med flippade klassrum, IKT och elevhack.
Slutligen är det intressant att notera två utstickare i analysen. V med sitt ständiga påpekande om lärartätheten som den enskilt avgörande faktorn. Mer resurser i sig utan krav på effekten är som att pinka på sig. Skönt i början men sedan äckligt. Den andra saken som sticker ut är KD slutsats om TILLIT till professionen. Annika Eclund säger:
Vi politiker bidrar med vad som ska uppnås, lärarna hur det ska gå till.Ett bra uttalande från en politiker som faktiskt vet vad dagens skolsystem handlar om och som stadfästs i Skollagen (2010:800). Tyvärr är den kunskapen mindre god hos professionen eftersom man inte redan tillämpar den friheten.
Media SvD1, SvD2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar