Skolsegregation och blandade klasser är åter på
tapeten. Mats Wingborg, m fl går på GP debatt in på blandade skolor. Delar av
deras inlägg har jag inga problem med: Alla
skolor ska hålla hög kvalitet. Dock en fråga för professionen att se till
att skolorna gör sitt jobb. Däremot är jag lite mer fundersam om: Ett
mål bör också vara att vi får fler blandade skolor. Detta med social ingenjörskonst har vi
prövat tidigare. Själv gick jag i skolan när politiker via närhetsprincipen
blandade oss elever på 60-talet. Inte blev vi mindre segregerade i en social
kontext.
Förlåt
att jag besvärar och hänvisar till IFAU två rapporter (2014:25 och
2015:5) kring skolsituation. Båda rapporterna konstaterar att skolsegregation
förklaras mesta av bostadssegregationen. Svensk skola har aldrig varit helt
blandad.
Skillnader mellan skolor (mellanskolvariationen)
förklarar drygt en femtedel av skillnaderna i elevförutsättningarna.
Boendesegregationen förklarar mer än fyra femtedelar av skillnaderna mellan
skolor. Valfriheten förklarar bara 3,4 procent av skillnaderna i elevernas
förutsättningar. Alltså ingen ”big deal”.
Förlåt
att jag besvärar med att peka på sambanden mellan yttre
och inre skillnad i skolan. Vad debattörer fokuserar på är de 3,4 procenten som
kan förklaras av valfriheten genom skolval. Den störst problemet i skolan är
inte betingat av skolsegregation och skolvalet. Dagens styrdokument är tillfyllest
för att styra skolan. Problemet ligger ”in-house” på skolenheterna. Det är
professionen som måste börja se till att skapa struktur och systematik i
undervisningen.
Förlåt
att jag besvärar med SKLs öppna jämförelser 2015. Här
har SKL för första gången gjort en jämförelse på totala antalet skolor i
kommunen och bara kommunala skolor i kommunen. Rankingen är intressant på många
sätt.
De fyra storstäderna har till tre fjärdedelar bättre
placeringar när man inkluderar de fristående skolorna. Bara Stockholm har
omvänt förhållande. Alltså är det intressant att noter följande passus i
debattörernas bevisföring:
Av liknande skäl är det angeläget att motverka en lokal överetablering av skolor. Det skapar extra kostnader som skattebetalarna får betala, men det kan också bidra till en långtgående social uppspjälkning.
Om det är sant med en
överetablering i Göteborg och Malmö hur förklara man då en lägre ranking om fristående skolor plockas bort. Dessutom är det intressant att notera att
diskussionen fokuserar endast de 15 procenten av skolorna som representeras av
de fristående. Hur kan det skapa problem i de kommunala skolorna när skolvalet även
gäller för dessa?
Mycket kan sägas om likvärdighet och blandade skolor.
Viktigt att inte fastna i lösningar där politiker åter får makten över var
elever ska gå i skolan. Ändra om möjligt skolpengsystemet för att baka in t ex
socioekonomiska faktorer i den. En intressant vinkling på ämnet är just att man
fastnade i rödgröna Malmös lösning med Rosengårdsskolan, som inte är problem
med skolval utan just ett internt skolproblem. Rinkebyskolan fladdrade förbi i
reportaget i Agenda (150906) med en helt annan lösning i stället för att lägga
ned skolor i förorter. Om debattörer vore pålästa skulle de se att likvärdighet
är att nå fastställda nationella mål (Skollagen 2010:800 1 kap 9 §). Inte hur
undervisningen ska gå till. Det är professionens jobb.
Så låt oss ge professionen friutrymmet att bestämma
HUR skolan löser problemet inom varje enskild skola oavsett driftsform. Se dock
till att lokalpolitiker som huvudmän skapar en infrastruktur i systemet som fungerar
mellan nivåerna. Rektor tillsammans med lärarna är trots allt de som bestämmer hur undervisningen går till på skolan.
Media GP
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar