Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 11 september 2016

Die Hard - nine eleven

Tänka sig att det är femton år sedan det förskräckligt osannolika hände.
Inte bara det ekonomiska centret i världen angreps utan även det militära hjärtat Pentagon.
Kanske är bilden ovan inte så ofta publicerad. Min första blick på terrorattacken var just bilderna som kablades ut från Pentagon på Bryssels flygplats. Det var osannolika bilder. Har berättat detta på andra ställen på min blogg. Där fikade jag efter en dag i EU-kvarteren var det snudd på overkligt.

Bilden överst från Twin tower är ännu mer overkliga än idag. När bilderna på TV skiftade över till The Big Appel kändes det som att skåda en Die Hard film. När andra planet flög in i andra tornet vara det dags att lämna Bryssel, med en halvtimmes försening. När jag landade fick jag smälta att World Trade Center kollapsat.

Vad har vi lärt oss av denna terrorismens "födelse" för allmänheten?  Vad man kan säga är att storskaliga terrordåd har minskat men däremot har terrorn ökat genom den enskilda galningen som utför terrorhandlingar. En mer farlig utveckling för denna "ensamma" galning är svår att urskilja och oskadliggöra. Namn som Paris, Bryssel, London, Nice, m fl är för evigt förknippade med denna hemskhet. Hur kan en människa var funtad som vill ta död på andra och sig själv??

Vi får hoppas att vi så småningom får lugn kring terrorn. Att världen samlar sig för att få slut på kriget i Syrien som föder dessa jihadistkrigare. Ett instabilt försök gjordes i Genève i helgen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar