Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

tisdag 24 juli 2018

Lärandets ordning och reda

Ledarskap i klassrummet avgör hur lärare klara innehållet i undervisningen och relationen till eleven. En lika viktig del i hur elever lyckas skapa de kunskaper som behövs. Biträdande professor Marcus Samuelsson beskriver i boken det som avgör hur lärarna lyckas i sitt uppdrag.

Han beskriver på väg till klassrummet att vara en bra ledare i klassrummet skapar motivation och engagemang hos elever. Men hur lyckas man som lärare med det?

Det handlar om FLMU. Inte flum, som skoldebatten handlar om, utan det förebyggande, långsiktiga, målmedvetna och uthålliga arbetet i och utanför klassrummet. Boken handlar om olika saker som kan ge FLMU. Det första effektiv från första stund i klassrummet med eleverna vid läsårstart. Första chansen att skapa förutsättningar för undervisningen. Vad kräver jag av eleverna och vilka regler och rutiner gäller.

Tänker tillbaka på tiden jag själv undervisade teknologer på KTH. Det första jag började terminens första lektion var just vad jag förväntade mig av dem. Vad gällde för resten av kursen. Sedan gav jag den en möjlighet att byta grupp om de inte gillade detta. När jag ser tillbaka på de fem år jag undervisade var det inte en elev som lämnade gruppen och det var aldrig någon diskussion resten av kursen kring förutsättningarna. Alla var fokuserade på att ta till sig innehållet och jag kunde fokusera att skapa den relation till varje teknolog som var nödvändig för lärandet.

Nog om detta. Boken behandlar även ämnen som från distans till närhet i undervisningen. Ordning och reda som markörer. Etablera respektfull relation till individen. Hur etablera ett gott lärandeklimat. Hur etableras hållbara procedurer, regler och rutiner. Hur får man förväntningar och motivering av elever att fungera. Sedan det svåra och känsliga delen av lärarnas jobb, de disciplinerande interventionerna.

Varje kapitel avslutas med en sammanfattning över det viktigaste konstaterandena. En bra kom ihåg lista.

Som allt ledarskap, att läsa boken är en sak, att göra det i praktiken en helt annan. Därför är det kanske nödvändigt att varje skola skapar förutsättningarna för att utveckla klassrumsledarskapet genom att ha träningsprogram i kollegiet. Man blir inge bra fotbollsspelare genom att läsa boken om fotboll. Man måste ut på gräsmattan att träna, spela match och ha en tränare som utvecklar spelandet. Samma gäller lärarens klassrumsledarskap. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar