Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 31 januari 2011

Waterloo

Står lärarutbildningen för sitt nederlag när även lärarstudenter tycker att den är under all kritik. I dagens SvD går en lärarstudent till attack mot att de som läser till lärare stämplas som oviktiga. Man undrar är det så? Får en backlash till mina egna studier på akademisk nivå när jag läser följande:
Under lärarutbildningen får man hela tiden höra att våra ämnen innehåller så pass mycket mer än vad som kommer fram under lektionerna, men att finns ingen tid att lära ut allt. Detta sker samtidigt som vi får många tunga böcker som innehåller många begrepp och annan information som vi måste lära oss på egen hand.
Gensat dyker mitt minne upp från juridikstudierna. Beskrivningen passar perfekt till hur det gick till även i slutet på 1970-talet. Skillnaden mellan då och nu kanske kan sammantaffas med att den egna drivkraften var större då för att klara studierna. Nu tycks det även på akademisk nivå var ett gymnasium man efterfrågar. Man undrar?

Men säkert vet min bäste vän på Malmö Högskola. Han brukar säga att det är tufft.

Under tiden kan vi fundera på om inlägget kan speglas med den gamla ABBA-låten.


Media SvD

5 kommentarer:

  1. Ja du Plura, jag har fyra lärarstudenter i mitt arbetsrum nu och de är inte nådiga när de pratar om sin utbildning. Alla talade de om någon lek som hette Hajen som de hade fått ägna mycket tid åt. Tydligen skulle de jaga kurskamrater och låtsas äta upp dem. Syftet var att förstärka deras lekfulla och kreativa sida. De såg inte så lekfulla och kreativa ut när de talade om leken dock.

    SvaraRadera
  2. Jag passar på att säga min tid på pedagogen här i Göteborg var oerhört lärorik och jag sadlade om till lärare för åtta år sedan så min utbildning är ändå någorlunda färsk.

    Problemet med skolans kris är förstås en otrolig rundgång med problem. När elever blir för dåliga på att läsa svåra texter så klarar lärarstudenter av färre och färre viktiga texter och svensklärarna kommer ut med lägre och lägre kompetens och så börjar det om .... Det är lättare att som Göran Persson mfl sätta igång en nedåtgående spiral än att få den att snurra åt andra hållet.

    SvaraRadera
  3. Jag har nog en romantisk syn på studenter med stark inre drift att ta vara på de här åren för att skaffa sig de nödvändiga redskapen i ett av världens svåraste yrken.

    Ingen tycker om glidare - inte ens de själva.

    SvaraRadera
  4. Mats, jag tror på din romantiska bild, de som jag gjorde grupparbeten med allt från den blivande religionsläraren till den blivande frisörläraren, de hade en stark inre drivkraft och såg det som att examinationen kom när man stod inför eleverna på sitt första riktig jobb.

    Det är en minoritet med glidare men de ställer till mycket problem och jag tycker att det är synd att deras andel ska vara större på lärarutbildningen än på många andra utbildningar.

    SvaraRadera
  5. @Helena, vad ska man säga. Är rollspel eller lek med dataspels liknande influenser rätt för att lära sig att undervisa?

    @Jan, är det en så hemska tanke att dagens akademiker har för dåligt ordförråd? Och för mycket präglad av fri uppfostran under 70-talet så de inte vet vad som gäller?

    @Mats, det är nog en väldigt romantisk syn. Jag hade inte den när jag studerade på KTH eller Stockholms Univeristet. Det enda som gällde vara att snabbt som attan tragla igenom skolan och ta examen så man kunde ut och jobba.

    SvaraRadera