Med stor förvåning har jag tagit del av Sveriges Skolledarförbunds debattartikel om hur dåligt det är att vara rektor. Att det historiskt varit det kan man klart stryka under. Men från och med 1 juli 2011 är det helt nya förutsättningar.
Det verkar som skolsverige inte riktigt har vaknat upp vad de nya lagrummen i skollagen betyder för respektive parter. Skollagen hindrar inte rektorer från var en god förbättringsledare. Utöver en utökad rektorsutbildning, med bl a ledarskap i utbildningen, så ger skollagen rektorerna fulla makten över skolans inre organisation - den pedagogiska verksamheten.
Utöver det har rektorena fått lagstadgad rätt att delegera stor del av sina uppgifter till andra med motsvarande kompetens för de uppgifter som delegerats.
Detta verkar helt ha gått både huvudmän och fackliga företrädar förbi. Kanske på tiden att börja skoldiskussionen utifrån de nya krav som staten ställer på skolväsendet. I den ändan finns det en bok som bl a beskriver detta, "Från skollag till vardagsarbete" för grundskolan, utgiven av Skoldialogen. Kanske denna kan vara vägledande i att skapa en skola som följer den nya kraven.
Media SvD
Källor: Skollagen (2010:800)
Jag höll med om skolledarnas trängda sits och det är samma chefer som tidigare som bestämmer över dem och det kan vara svårt att sätta ned foten men samtidigt så nödvändigt för den som vill vara ledare.
SvaraRaderaHur bedömer du skollagens ökade befogenheter gentemot paragrafen att arbetsgivararen äger rätt att leda och fördela arbetet. Var hamnar rektorer rättsligt gentemot kommunkontoret.
Jan, två svar.
Radera1. Läs 2 kap 9, 10 §§.
2. Läs informationsbladet från Skolinspektion 120214 med tileln "Rektors möjligheter att delegera och skolors organisation".