Nu beskyller samarbetsregeringen sina motståndare i riksdagen för att ha genomfört ett "borgerligt skolexperiment" under sin tid vid makten.
Undra vem som futtade på den kemilektionen på utbildningsdepartementet. Något mer huvudlöst uttalande från den politiska ledningen får man leta efter.
Nya skollagen, nya läroplanerna, nya lärarutbildningen och skolforskningsinstitutet är alla styrinstrument för att skapa en bättre samklang med verkligheten. Då är det ett pinsamt uttalande och ett lågvattenmärke från Helene Knutsson Hellmark (S).
Tar vi skollagen så togs den fram under tio års tid av skollagsberedningen. Att de rödgröna inte gillade den frihet som nya skollagen ger professionen är väl känt i det betänkande som förelåg i utbildningsutskottet 2010. De rödgröna önskade sig mer detaljstyrning från staten. Samtidigt var 1985 års skollagen en omöjlig konstruktion. Den speglade inte den faktiska skolvardag. I princip var hela lagen omskriven med 70 uppdateringar sedan den kom.
Ger vi oss in på läroplanerna var det faktiskt så att Skolverket tillsatte grupper från forskningen och lärarprofessionen när de skapades. Flera tusen var involverad i framtagningen. Är det ett "borgerligt skolexperiment"?
Så samarbetsregeringen tycks önska sig bakåt i tiden samtidigt som det är pinsamt låg kvalitet på de ministrar som sitter på departementet. Även om Jan Björklund hade fläckar på sin mantel som utbildningsminister hade han trots allt förmåga att få saker gjorda. Dagens tre ministrar verkar ha de svårare på den fronten. Man tillsätter bara kommissioner och utredningar för att slippa ta i frågan verkar det som.
Så risken är att vi får fyra förlorade år i skolans värld. Ett skolexperiment som inte gagnar någon.
Media Eskilstuna-Kuriren
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar