Efter OECD-rapporten 150504 är diskussionernas vågor höga. Speciellt när det gäller tron om att vissa saker bara kan läras om man har talang. Tyvärr är det inte sant. Det krävs lika mycket träning som förmåga för att bli framgångsrik. Det må gälla Zlatan eller Kalle och Liza. Vad inte Kalle eller Liza sett är hur mycket Zlatan tränar utanför de bedårande matcherna han spelar.
Zlatan tagelskjorta är träningsoverallen. Vilken som är Kalle eller Lizas låter jag ligga betraktarnas ögon. Avgörande för att lyckas i allt man gör här i livet är att träna, få utvärdering på vad man gjort. Vad och Hur kan jag förbättras? För ingen är så bra att man inte kan bli bättre. Se bara tv-programmet Sveriges yngsta mästerkockar.
Skolans problem är tvåhövdat. Det första och viktigaste är synen på och attityden till lärandet. Både föräldrar och barnen måste se vikten av att lära och att det tar tid att nå framgång. Det andra är givetvis sättet att undervisa. Finns en pedagogik som gör ämnet intressant. Är lärarna duktiga "skådespelare". Alltså älskar de att stå på scenen i klassrummet. Hur ges man feedforward till eleven? Vilka stöd och utmaningar ges till elever i bägge svansarna på normalfördelningskurvan? HUR skapar man en pedagogisk puls där skolans primära nyttigheter kommer till sitt uttryck (primära nyttigheter = fostran och att bilda elever).
Lyssna gärna också på Magnus Blix:
http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3178266
Det är dags att lämna den skolpolitiska debatten och sätta igång med verklig offensiv skolutveckling.
Mycket bra Plura!
SvaraRaderaTack för det Helena.
Radera